Brev
Anoreksi
Hej,
jeg har en mistanke om at jeg måske har anoreksi?
Jeg er 1,65 og vejer 51 kg.
Jeg har været på slankekur og har tabt mig 10 kg. I alt. Men nu vil jeg tabe mig endnu mere!
Til morgen spiser jeg en gulerod og et stykke frugt og så træner jeg bagefter. Jeg spiser aftensmad ved 3 tiden og min mad bestå af: et stykke knækbrød som indeholder 30 kalorier og lidt salat ved siden af. Så træner jeg lidt igen… Og nogle gange spiser jeg en gulerod om aften…
Men spiser jeg for lidt?
Jeg få altid dårlig samvittighed efter jeg har spist! Og jeg føler mig tit træt og svimmel i løbet af dagen…
Hvad skal jeg gøre??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev hvor du fortæller at du er i tvivl om du har anoreksi.
Når jeg læser hvor høj du er og det du vejer, synes jeg umiddelbart at det ser fint ud, men du skal heller ikke veje mindre. Jeg bliver bekymret når du skriver at du gerne vil tabe dig endnu mere...og når du skriver herind til, tænker jeg det er fordi, at du også selv er bekymret for tabe dig mere. Mon det er rigtig forstået? Jeg er i hvert fald glad for at du skriver ind til os.
Du fortæller i dit brev, at du i løbet af en dag spiser to stykker knækbrød, et stykke frugt, lidt salat og nogle gange en gulerod. Du spørger også direkte, om du spiser for lidt, og ja det synes jeg bestemt du spiser for lidt. Du fortæller også i dit brev, at du tit føler dig træt og svimmel i løbet af dagen, og jeg tænker at det er fordi din krop slet ikke får den mad den har brug for. Du har brug for mad og den energi den giver dig til andet end motion, fx vitaminer og mineraler, til at koncentrere dig i skolen og til at holde dig sund og stærk.
Jeg synes det er fint at spise sundt og træne fordi man gerne vil være sund, men at spise for lidt er heller ikke sundt. Så det du gør for tiden er hverken sundt eller godt for dig. Når man spiser så lidt som du gør, vil kroppen automatisk begynde at forbrænde mindre, simpelthen fordi den ikke ved hvornår den får mad og energi igen, så den spare på det og kommer til at mangle det der gør dig stærk og bygger dig op (muskler, knogler, hud og hår...). Så det er godt, at du spørger og er opmærksom på om det er godt for dig.
Jeg tænker lidt på, om du har talt med dine forældre om dine tanker? Har du talt med dem om vægttab og sund kost? Eller har de mon bemærket og spurgt ind til det du har tabt allerede nu? Det vil nok være bedst, at tale med dine forældre, så de kan støtte dig i et sundt og godt forhold til kost, motion og mad. Ofte kan det være svært selv at se hvor tynd man er blevet, fordi vægttab sker over tid, og nogen gange kan man ikke selv komme tilbage til et passende niveau og forståelse. Mon du kan tale med dine forældre om det, så de kan støtte dig? Måske har dine forældre spurgt dig om, at du har tabt dig og bemærket at du spiser så lidt som du gør? Jeg tænker, at de vil gøre hvad de kan for at hjælpe dig - hvis de ved at du har brug for dem.
Og hvad med dine veninder..? Taler I om mad og vægt på en måde der er godt for jer, og respektere at det er ok at være forskellige? Det håber jeg, at i gør - for det kan være et stort pres både fra veninder, modeblade og andre medier om at lige supertynde modeller....de glemmer bare at vise bagsiden og konsekvensen af at være undervægtig.
Jeg ved ikke, om der er tale om anoreksi, men jeg tænker, at der er nogle signaler som går i retning af spiseforstyrrelse. Jeg ved, at mange af dem som har en spiseforstyrrelse netop får dårlig samvittighed når de spiser. Nogen skjuler for andre hvad de spiser, og hvor lidt de spiser, og derfor kan det være svært for andre at opdage og hjælpe dem. At have en spiseforstyrrelse og signaler på spiseforstyrrelse er bestemt noget man skal tage alvorligt, så jeg er glad for, at du har skrevet herind. Jeg ved ikke om du kender den side der hedder www.lmsspiseforstyrrelse.dk ? Men der kan du læse meget mere om de forskellige typer af spiseforstyrrelse, de har også anonym rådgivning, hvor du kan få hjælp og støtte og så har de nogle sider hvor man kan læse om hvordan man som pårørende, for eksempel veninder og forældre, bedst kan hjælpe en som har en spiseforstyrrelse.
Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har lyst til at fortælle nogen omkring hvordan du har det, men tænker at det kan være godt for dig ikke at skulle gå med det helt selv. Så måske du kender en, som du tænker kan hjælpe dig til at begynde at få det bedre, det kan for eksempel være en veninde, en af dine forældre, din klasselærer eller måske din læge..? Måske du kan vise dem det brev du har sendt herind og mit svar til dig, for jeg synes faktisk at du på en rigtig fin måde får beskrevet at du på den ene side gerne vil tabe dig mere, men at du på den anden side er bekymret for om du har anoreksi og at du tit er træt og svimmel. Hvad tænker du om den idé?
Husk på at du også altid er velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.