Anoreksi.

Det fordi en af mine virkeligt gode venner har anoreksi.. Og jeg er helt vild bange for at miste ham… Men tør ik sige noget til ham fordi at han bliver sur… Han siger det handler om hvem han er… Men han er jo ik nogen hvis han dør? Hvad skal jeg gøre? :s

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13!

Mange tak for dit brev.

Jeg kan læse, at du er meget bekymret for din ven og for at han dør…

Hvor er han heldig, at han har en så god og omsorgsfuld ven som dig, der tør stille de svære spørgsmål og som bekymrer sig for ham. Det er rigtig godt set af dig, at han har det svært - og flot, at du har forsøgt at tale med ham om det.

Når man bliver konfronteret med noget der er svært, er det forskelligt, hvordan man reagerer som menneske. Nogle siger undskyld og prøver på at rette ”fejlen”, andre blive vrede og sure, nogle forsøger at skubbe skylden over på noget andet… Eller reagerer på en helt fjerde måde. Hvad din ven gør, er derfor en helt naturlig måde at reagere på, når han bliver konfronteret med det, der er meget svært for ham i øjeblikket.

Du skriver, at hans anoreksi handler om hvem han er, og det tror jeg er rigtigt, når det er det, han siger. At have anoreksi er alvorligt og meget belastende, både for den der har sygdommen, og for de mennesker som holder af den, der er syg. Du skriver ikke, om han er i behandling for sin anoreksi? Hvis han er det, tror jeg, at det er bedst, at du spørger ham, hvor meget han har lyst til at tale med dig om sin anoreksi – hvis han ikke har lyst til at tale om det, tror jeg det er bedst, at du ikke gør det. Måske har han nogle voksne, som han finder støtte ved, det håber jeg – ellers kan det måske være godt, hvis du opfordrer ham til at få det…

Nogen gange kan man som ”tilskuer” også selv have behov for at tale med en voksen. Det kan være svært at gå med tankerne om at den, som man holder af, forvolder skade på sig selv. Det kan være, at du kan tale med dine forældre eller din lærer om det?

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.