Brev
Alt for tyk
Hej..
Jeg har altid været den lidt buttede pige, lidt kraftig ikke ALT for tyk.. Men heller ikke som de andre.. Desværre..
Men det skete for et års tid siden, altså at jeg tabte mig.. Jeg var lykkelig.. Og følte endelig at jeg lå tæt på de andres niveau, og jeg nu kun manglede et par kilo.. Men får nogle måneder siden tog det over, jeg tabte mig vildt meget og blev meget tynd, jeg begynde så derfor at tage en smule på igen og var stabil..
Indtil der pludselig skete noget med mig.. Ved ikke hvad.. Og nu, kan jeg spise lidt mad.. og andre dage sulter jeg mig.. jeg vil aller helst bare væk!.. Jeg er ikke som de andre, hvorfor?…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år.
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet ind til BørneBrevkassen, og jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
Du skriver, at du tidligere havde det svært, fordi du var buttet. Endelig tabte du dig, men nu har du måske tabt dig for meget, og jeg kan forstå på dit brev, at du har svært ved at stoppe med at tabe dig og svært ved at spise... Jeg håber, det er rigtig forstået.
Jeg kan ikke ud fra dit brev se, om du har talt med nogen om det, fx fortalt dine forældre, en lærer eller en veninde, at du har det svært? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke føler, du skal klare det her alene, men at du finder en eller måske flere, der kan hjælpe dig. Har du mon en ide til, hvem det kunne være?
Måske er det svært lige at vide, hvad du skal sige til den, du gerne vil fortælle det til. Så kan du altid øve dig ved at ringe til BørneTelefonen og tale med en af vores dygtige rådgivere om det. Det er anonymt og gratis, og de kan måske også hjælpe dig med at finde frem til, hvem du kan tale med eller søge hjælp hos, hvis det er svært for dig selv at finde frem til.
Jeg håber i hvert fald, at du finder frem til nogen, der kan hjælpe dig og støtte dig videre frem.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.