Brev
Tæsket af efterskoleelever
Hej børnetelefonen
Jeg er en ung dreng fra 9 klasse, i dag på vej ned og købe frokost kastede vi lidt sne.
En af boldene ramte uheldigvis en efterskoleelev, vi undskyldte og de kastede lidt igen og vi kastede lidt for sjov. Det eskelerede bare der de piftede efter 2 grupper store veltrænede drenge, de sprintede ned imod os og gav os vaskere og sparkede os i første omgang.
Vi vendte rundt og løb ned til vores egen klasse, vi gik igen mod brugsen. Vi opdagede at alle de 10-20 drenge stadigvæk gik ned mos os. Vi gik så småt videre men pludselig satte de i løb. De hoppede på os og tæskede og sparkede os, 2 af mine venner gik derfra med blod i ansigtet. Jeg er meget bange for at møde den gruppe igen, og er traumatiseret efter denne oplevelse!
Ved ikke hvad jeg skal gøre og hvad der sker hvis jeg møder dem igen.
Mvh
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 15-årige,
Hvor er det godt at du skriver herind, det lyder virkelig ikke rart, det du og dine kammerater har oplevet.
Du beskriver meget klart, hvad der er sket. En sneboldskamp for sjov, som endte med at blive meget voldsom, og hvor to af dine venner gik derfra med blod i ansigtet. Det lyder som en meget voldsom oplevelse.
Jeg tænker på, om I fortalte det til jeres lærer, da I kom tilbage? Grunden til at jeg spørg er fordi, at jeg synes det er en meget voldsom oplevelse for jer, og du/ I skal ikke efterfølgende gå og være bange for at møde dem igen, som du skriver, du er.
Kunne du måske (igen?) tale med din lærer eller en anden voksen, om at du er bange for dem. Måske nogle af dine venner også er det. Har du talt med dine venner, om de er bange? Jeg synes, I skal spørge jeres lærer, om ikke denne kan tale med en lærer fra efterskolen. I skal gerne alle kunne gå ned og handle uden at nogle skal være utrygge.
Jeg ved ikke, hvor gamle dem fra efterskolen er, men de er nok omkring din alder og derfor tænker jeg, at episoden måske også skal anmeldes til politiet, da man ikke må gå og tæske andre.
Du har allerede vist, at du er god til at søge hjælp, da du skrev herind. Måske kan det hjælpe dig til at søge hjælp hos nogen voksne. Du er også meget velkommen til at ringe herind på BørneTelefonen, vores nummer er: 116 111, hvis du har brug for flere råd.
Dine forældre er også velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på tlf. 3555 5557, hvis de vil tale lidt om, hvordan de bedst kan støtte dig i denne periode. Eller tale om, hvordan man kan gribe situationen an i forhold til skolen.
De bedste tanker fra
BørneTelefonen