Brev
HJÆLP!!!!!
Hej, jeg bliver truet af min egen familie.
Hver gang jeg snakker til min bror bliver han sur og truer med at slå mig ned og få mig til at bløde Og mine forældre gør ikke noget ved det,
panbi, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære Du
Hvor er det godt, sejt og modigt, at du vælger at skrive ind til BørneTelefonen for hjælp. Det kan være svært at bede om hjælp, men det viser du her, at du er god til. Super godt gået!
Du fortæller at du bliver truet af din familie. Din bror bliver sur, når du snakker til ham og han truer med at slå dig ned og få dig til at bløde. Dine forældre gør ingenting.
For det første, så er der ingen børn der skal føle de bliver truet af deres familie.
Sådan skal det ikke være og det lyder slet slet ikke rart. Du fortæller at dine forældre ingenting gør. Det er sådan, at det faktisk er dine forældres ansvar, at du har det godt og føler dig tryg. Du har nemlig ret til at føle dig tryg!
Jeg får lyst til at spørge, om du mon har sagt til din bror og dine forældre, at du føler det ubehageligt og utrygt at blive truet på den måde. Måske er de ikke klar over hvordan du præcist har det?
Er det mon en mulighed at tale med dem om det?
Hvis ikke, er der så andre voksne som du føler dig tryg ved, som du kan snakke med det om? Måske en lærer i skolen, en pædagog, en nabo eller en voksen du kender fra din fritid?
Måske tænker du allerede på en som kunne være god at snakke med? Hvem mon det kunne være?
Hvis du slet ikke kan komme i tanke om en god og tryg voksen, så er du også velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111 og få en snak med en rådgiver.
Det er meget søde voksne som er vant til at snakke med børn som står i situationer som din.
Jeg går ud fra, at du har forsøgt at sige fra over for dig bror? Hvis ikke, kan det måske være en mulighed at sige “STOP! Jeg vil ikke have det der!”
Mon du har en ven, du kan tale med om det? Måske kan det være en hjælp for dig, at få luftet dine tanker hos en ven.
Det kan også være du nogen gange har legeaftaler med hjemme. Så kan din ven være behjælpelig med at sige stop til din bror, hvis din bror gør det når din ven er hos dig.
Det kan også være din ven ser det og derefter snakker med sine forældre om det, og så kan de måske hjælpe dig med at få det stoppet.
Jeg fornemmer, at du lige nu har taget første skridt til at få det ændret, netop ved at skrive herind.
Jeg tror du er en ret sej 13årig som står på din ret og det er sejt. Så sig endelig fra over for det du ikke vil finde dig i.
Jeg håber det har givet dig lidt at gå videre med, ellers skriv endelig herind igen. Jeg sender dig al mulig god energi til at få talt med nogen om det og så sidder jeg her på sidelinien og hepper på dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen