Brev
Vil i plejefamilje
Jeg har det virkeligt dårligt hjemme.
Siden min far fik hjerneskade har han (selvfølgelig) og min mor ikke været samma person.
Min mor er ked af det/sur heletiden og har fået en ny kæreste mens min far og hun er gifte.
Jeg fandt så udaf det ved at en eller anden skrev til hende og jeg sagde det så til hende
og de havde været par i et halvt år uden at sige mend mig,
alle i familjen o.s.v. Vidste af det.
Hun er også ‘ond’ imod mig heletiden. Hun siger jeg intet nytter og jeg er en felj og det har jeg det svært med.
Jeg går til psykolog og har ikke hjulpet noget intil videre (1,5 år) og har det bare ikke godt.
Har ingen at tale med og tror at jeg ville have det bedre hos en plejefamilje.
Pige på … btw
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at du måske ville få det bedre i en plejefamilie end hjemme i din egen familie, som det er for tiden. Uanset hvor du skal bo, har du og dine forældre brug for hjælp til at få det godt med hinanden. Du vil altid være dine forældres datter og de vil altid holde af dig og have lyst til at passe på dig, selv om de ikke magter det. Sygdom og andre kriser kan tage meget energi væk fra en familie og man kan komme til at sige sårende ting til hinanden, alene fordi man selv er ked af det. I sådan en situation har man brug for hjælp fra andre.
Et forslag vil være, at du beder en voksen, om at hjælpe dig med at tale med en socialrådgiver i din kommune. Så kan du tale med en socialrådgiver om, hvordan du har det i din familie og dit ønske om at flytte i plejefamilie. Måske kan din lærer hjælpe dig. Måske kan psykologen, som du taler med, hjælpe dig med at kontakte en socialrådgiver i kommunen? Du har ret til at få hjælp i kommunen. Her på BørneTelefonen har vi også mulighed for at hjælpe dig med en bisidder, hvis ikke de voksne omkring dig har mulighed for det.
Jeg tænker også, at du og din mor nok også har ekstra meget brug for hinanden i denne tid, som er svær for jer begge. Det er i hvert fald vigtigt, at din mor forstår, hvordan du har det med de ting hun siger og gør og det svære i det, der sker i familien. De følelser har du også brug for at tale med nogen om. Din mor skal passe på dig og give dig omsorg, og sørge for at du har det godt. Ellers er det vigtigt, at hun også beder om hjælp til det, fx i en familierådgivning.
Hvis du tænker, det er svært at starte sådan en snak med din mor, kan du overveje at vise hende dette brev. Jeg håber, det vil give hende forståelse for dig og dine følelser, så hun også ved, at det er vigtigt at hun ændrer sig og passer godt på dig.
Med hensyn til, at din har far fået en hjerneskade, kunne du måske have gavn af at se på Hjerneskadeforeningens hjemmeside. Du og din mor kunne måske se på hjemmesiden sammen og få talt lidt om, hvordan I har det med at hjerneskaden har ændret din far?
Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen. Der sidder voksne, som altid er parate til at lytte til dig og tale videre med dig om, hvordan du har det og hvad du kan gøre.
Jeg sender dig de bedste hilsner
BørneTelefonen.