Vil i plejefamilje

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at du måske ville få det bedre i en plejefamilie end hjemme i din egen familie, som det er for tiden. Uanset hvor du skal bo, har du og dine forældre brug for hjælp til at få det godt med hinanden. Du vil altid være dine forældres datter og de vil altid holde af dig og have lyst til at passe på dig, selv om de ikke magter det. Sygdom og andre kriser kan tage meget energi væk fra en familie og man kan komme til at sige sårende ting til hinanden, alene fordi man selv er ked af det. I sådan en situation har man brug for hjælp fra andre.

Et forslag vil være, at du beder en voksen, om at hjælpe dig med at tale med en socialrådgiver i din kommune. Så kan du tale med en socialrådgiver om, hvordan du har det i din familie og dit ønske om at flytte i plejefamilie. Måske kan din lærer hjælpe dig. Måske kan psykologen, som du taler med, hjælpe dig med at kontakte en socialrådgiver i kommunen? Du har ret til at få hjælp i kommunen. Her på BørneTelefonen har vi også mulighed for at hjælpe dig med en bisidder, hvis ikke de voksne omkring dig har mulighed for det.

Jeg tænker også, at du og din mor nok også har ekstra meget brug for hinanden i denne tid, som er svær for jer begge. Det er i hvert fald vigtigt, at din mor forstår, hvordan du har det med de ting hun siger og gør og det svære i det, der sker i familien. De følelser har du også brug for at tale med nogen om. Din mor skal passe på dig og give dig omsorg, og sørge for at du har det godt. Ellers er det vigtigt, at hun også beder om hjælp til det, fx i en familierådgivning.

Hvis du tænker, det er svært at starte sådan en snak med din mor, kan du overveje at vise hende dette brev. Jeg håber, det vil give hende forståelse for dig og dine følelser, så hun også ved, at det er vigtigt at hun ændrer sig og passer godt på dig.

Med hensyn til, at din har far fået en hjerneskade, kunne du måske have gavn af at se på Hjerneskadeforeningens hjemmeside. Du og din mor kunne måske se på hjemmesiden sammen og få talt lidt om, hvordan I har det med at hjerneskaden har ændret din far?

Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen. Der sidder voksne, som altid er parate til at lytte til dig og tale videre med dig om, hvordan du har det og hvad du kan gøre.

Jeg sender dig de bedste hilsner

BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.