Brev
Tanker
Kære Børnebrevkasse,
Jeg er en pige på 12 år, og jeg føler, at jeg har tvangstanker. Nogengange handler det om store ting, andre gange handler det om ting, som for andre kunne virke helt ubetydelige. For eksempel sad jeg sammen med min mor og så en film, da noget gik galt med dvd-afspilleren, og vi blev nødt til, at starte filmen forfra og spole frem til der, hvor vi var nået til.
Resten af tiden, hvor vi så filmen tænkte jeg, at jeg skulle tænke og gøre noget bestemt, ellers ville filmen stoppe igen, og det ville være min skyld. Jeg tænkte kun på det, så jeg kunne slet ikke nyde filmen overhovedet. Det sker forholdsvist ofte, at jeg tænker, at hvis jeg ikke gør noget bestemt, så vil der ske noget forfærdeligt.
Generelt er jeg ret nervøst anlagt. Da jeg var syv år gammel, havde min mor en psykose, og hun tog mig med ud i bilen, og vi kørte galt. Siden den dag har jeg været bange for biler. I årene der fulgte bilulykken kunne jeg slet ikke gå over en traffikeret vej uden at bryde grædende sammen.
Sådan er det slet ikke længere, nu er jeg blot nervøs. Dengang havde jeg ikke tvangstanker om biler, men det har jeg nu. Hver gang jeg passerer en bil tænker jeg: Hvis ikke jeg gør en bestemt ting, så vil den bil gøre mig over. Jeg ved, at alle disse tanker er totalt irrationelle, men jeg kan ikke lade være, med at tænke dem. For nyligt læste jeg noget på nettet om OCD, og jeg kunne relatere til det, der stod.
Er det muligt, at jeg måske har OCD?
Hilsen M..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.., pige på 12 år, tak for dit brev med titlen "Tanker".
Jeg er glad for, at du skriver til BB, for jeg kan forstå på dit brev, at du bekymrer dig over, om du har OCD (tvangstanker/tvangshandlinger). Du føler selv, at du har tvangstanker og føler dig i det hele taget nervøst anlagt. Og det er godt, at du tager det alvorligt.
Det er sådan, at man ikke kan stille en diagnose i en brevkasse, så jeg kan ikke med sikkerhed fortælle dig om du har OCD. Men i hvert fald så har du jo generende tanker, og dem tænker jeg, du skal have snakket med en voksen om, så I sammen kan finde ud af, hvad I skal gøre...
Du beskriver, at du, da du var 7 år gammel,kørte galt med din mor, at du siden da har været bange for biler og nu også har udviklet tvangstanker om biler. Det er muligt, at dette uheld har lagt grunden til dine tanker... Men jeg vil dog lige indskyde, at det er almindeligt, at børn i en periode kan have tvangstanker, f.eks. at man ikke må træde på de sorte streger mellem fliserne på fortovet. Sådanne tanker går oftest over af sig selv.
Jeg tænker som sagt, det er vigtigt for dig, at du ikke går alene med dine tanker, for så længe man ikke tør fortælle om sine tvangstanker til andre, kan man føle sig ensom og isoleret. Så jeg tror, at det vil være godt for dig at gøre et forsøg på at forklare dine forældre, hvordan du har det. Kan du mon det?
Og så kunne I nemlig få afklaret, om I skal tale med jeres læge om det, så han/hun kan være med til at finde ud af, om du har OCD - og om du evt. skal have noget hjælp af mere professionel art til at slippe tvangstankerne..? Det kan godt være, at du har brug for denne hjælp, når du nu har haft tvangstanker i så mange år, men det må være op til din læge at afgøre det.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.