Brev
Sygdom
Hej
jeg har tybe 1 diabetes (ungdomssukkersyge) og det har jeg det faktisk ok med, mem for ikke så lang tid siden fik min far tybe 2 diabetes (gammelmandssukkersyge) jeg blev dybt ulykkelig, men da vi fik det snakket igennem faldt jeg til ro.
Her den anden dag kom min fars ven hjem til os da han lige skulle hjælpe med noget arbejde, men så skulle min far lige tage sit blodsukker fordi han havde haft det underligt hele dagen det lå så på 24,0 så siger min fars ven FUCK det skal ned du ved godt at man kan dø hvis det ligger der oppe en hel dag når det er gammelmandssukkersygen ikke!!
Min far fik et tomt blik i øjnene og min mor sagde,”det skal du sku da ikke sige når hun står og lytter”. Jeg vil virkelig gerne vide om det passer, da jeg har nemmere ved at snakke med mine forældre når jeg selv ved noget om det.
Passer det??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, der handler om at have sukkersyge. Jeg kan godt forstå, hvis du blev bange og bekymret, da du så hvordan dine forældre og din fars ven reagerede, da din fars blodsukker tal lå på 24. Når du også så oplevede din fars og mors reaktion, så er det klart, du gerne vil have en forklaring, gerne vil informeres.
Det er rigtig godt, at du kan tale med dine forældre om jeres ”fælles” sygdom. Jeg tænker, det er vigtigt, at du føler dig tryg og at du føler, du kan tale med dine forældre om alt, hvad du finder vigtigt. Du har selv sukkersyge, nemlig type 1 og derfor så ved du selvfølgelig, hvor vigtigt det er, at dit blodsukker er så tæt på normalt som muligt. Det gælder både type 1 og type 2 diabetes. Jeg tænker, du måske behandles med insulin flere gange om dagen? Insulin enten som piller eller ved indsprøjtning. Du skriver ikke noget om, hvordan din diabetes behandles, men det er som regel den måde, man behandler diabetes 1 på. Det er også vigtigt, at du dyrker motion og spiser sundt, når du har sukkersyge, men alt det ved du sikkert godt.
Blodsukkeret ændrer sig lidt gennem hele dagen (mellem 4 og 8 mmol). Det er højest, efter man har spist og som regel lavest om morgenen, lige når man er stået op. Det er derfor, man ofte får taget en blodprøve fastende, det vil sige inden man spiser sin morgenmad, når man skal se, om man har sukkersyge.
Grunden til at man får insulin og skal motionere og spise sundt, er for at få et stabilt og så normalt blodsukker som muligt. Derfor anbefaler man også, at diabetikere spiser flere små måltider fordelt over hele dagen. Når man måler blodsukkeret, måler man mængden af sukker i blodet, og det angiver man som en koncentration. Man måler i millimol per liter (mmol/). Derfor er din fars måling høj, men efterfølgende fik han forhåbentlig gjort noget ved det, så hans blodsukker igen blev stabilt?
Hvis man har for højt blodsukker i længere tid, kan man blive syg og fx få problemer med sine nyrer, øjnene og hjertet. Føler man sig skidt, eller har man på fornemmelsen, at ens blodsukker enten er for lavt eller for højt, så skal man selvfølgelig måle sit blodsukker. Det var det, din far gjorde, han målte sit blodsukker, fordi han den dag havde haft det dårligt. Det var godt, han gjorde det, så han kunne gøre noget ved det.
Du skriver, at din far ikke har haft sin diagnose ret længe, så det er selvfølgelig meget nyt og sikkert også svært for ham at ændre sin livsførelse så meget. Derfor så tror jeg, det vil være rigtig godt, hvis du taler med din mor og din far om, hvad I sammen kan gøre for at I alle spiser rigtigt og motionerer. Sammen kan I ”holde hinanden i ørene” og forhåbentlig få jeres dagligdag til at fungere.
Håber du kan bruge mit svar, og måske kan din læge uddybe det endnu mere, hvis du har brug for det.
Kærlige hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.