Brev
Sygdom / smerte
Hej.
Jeg har været iseng med en fra 10 dage siden, og har haft ondt lige siden. Jeg tør ikke at sige det til mine forældre og tør heller ikke gå til lægen. Det gør kun ondt ved sidstedel af når jeg tisser, jeg føler jeg hele tiden skal tisse, men når jeg går på toilettet for at tisse, tisser jeg ikke. Jeg blødte de første tre dage, er det normalt?. Under samlejen brugte vi ikke kondom. Jeg har spurgt ham om han har kønssygdom, men han sagde: “nej det tror jeg ikke”, og det gør mig meget nervøs. Og det var min første gang. Tak.
Kh. Pl
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev.
Jeg ved, at der er flere som ikke synes det er så rart at skulle snakke med sine forældre om ting, der sker mellem benene, så jeg er glad for at du har skrevet ind til os i første omgang, så du ikke går alene med det.
Nu er jeg ikke læge, men jeg tænker at du måske kan have det der hedder blærebetændelse, og det har ikke nødvendigvis noget at gøre med at du har været i seng med en fyr. Når man har blærebetændelse er det vigtigt at komme til lægen, så man kan få noget penicillin og blive rask, da det altså ikke er noget der går over af sig selv.
Jeg tænker, at du måske kan sige til din mor, at det altså gør ondt når du tisser, og at du er bange for, om du har blærebetændelse, og så kan hun hjælpe dig med at få en tid hos lægen. Jeg er næsten sikker på, at din mor også har prøvet det, så hun ved sikkert at det ikke er så rart. Måden hvorpå lægen finder ud af, om det er blærebetændelse er, at du skal lave en lille ”tisse prøve”, som lægen så tager nogle prøver af, så du skal altså ikke undersøges ”dernede”.
Men jeg kan ikke udelukke at det kan være en kønssygdom, så jeg tror, det vil være en god ide, hvis du kunne nævne for lægen, at du faktisk har været i seng med en og er lidt bekymret for, om du kan have fået en kønssygdom...
Du fortæller i dit brev, at du blødte nogle dage efter du havde haft sex, og nu gerne vil vide om det er normalt. Det er normalt at bløde lidt, de første par gange de har sex, og nogen gør ikke. Men typisk bløder man ikke i flere dage efter et samleje, med mindre man har sin menstruation...
Hvis du har andet at spørge om, er du altid velkommen til at skrive herind igen, eller måske ringe ind til BørnBrevkassen på 116 111
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.