Brev
Sygdom
Hej..
Det her er meget grænse overskridende for mig, men jeg føler det den eneste måde jeg kan få det ud. Jeg har prøvet at snakke med mine forældre om det, men min mor grinte bare da jeg sagde det. Problemet er at jeg tror jeg har en social angst, jeg har læst lidt om det de sidste par uger og der er så mange af symptomerne der passer på mig, og den måde jeg føler.
Det kan godt være det er noget pjat, men det går mig rigtig meget på at jeg ikke kan være som normale teenager i min alder, der tit er sammen med venner og veninder. Jeg kan ikke være sammen med dem, fordi jeg føler angst. Hvad kan jeg gøre for at det bliver bedre, måske får over bevist at jeg har en social angst? Så min mor vil tro mig. Jeg føler mig alene lige nu…
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet ind til BørneBrevkassen, selvom du synes, det er grænseoverskridende.
Du skriver, at du har på fornemmelsen, at du har social angst... Du har læst om det, og synes mange af symptomerne passer på dig. Du har allerede prøvet at tale med din mor om det, hvilket, jeg synes, er rigtig flot. Det har sikkert ikke været let. Jeg er ked af at læse, at hun grinede af dig, det kan ikke have været rar. Måske har hun ikke forstået, hvor alvorligt du mener det? Tror du, det kunne være en forklaring på hendes opførsel?
Du spørger, hvad du kan gøre for, at det bliver bedre, og jeg tænker, at du allerede er godt på vej, fordi du søger hjælp... Jeg tænker, du kunne prøve at sige det til dine forældre igen, og sige, at du virkelig mener det... måske vise dem brevet her, så de bedre kan forstå, at du mener det alvorligt? Har du mon mod på det?
Der kan også være andre steder, hvor du kan søge hjælp. Jeg kan ikke se ud fra dit brev, hvor du går i skole... men måske der på din skole er en psykolog eller sundhedsplejerske, du kan henvende dig til?
På alle kommuner er der desuden ungdomsrådgivninger, hvor du kan henvende dig og anonymt få råd og vejledning. Du kan prøve at google din kommune og ungdomsrådgivning eller ungerådgivning, og se hvor det tilbud er i din kommune.
Det kan også være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten og tale med rådgiverne her. Det vil give dig mulighed for at fortælle lidt mere om, hvordan du har det, og hvad der får dig til at tro, at du har social angst... Måske de kan hjælpe dig med at blive klogere på, om det kan være det, du har, og hvor du kan søge hjælp derefter.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.