Brev
sygdom?
Kære BørneBrevkasse.
Jeg er en pige på 16 år, lige gået ud af niende klasse. Jeg har i de sidste 3-4 år haft problemer med min vejrtrækning, så jeg har været akut ved lægen op til flere gange, hvor jeg havde mine anfald, men besværet vejrtækning, men ingen af lægerne har kunne finde noget på mig.
Jeg har en mor med en alvorlig hjertesygdom, og lægerne har fundet ud af at den er arveligt, så jeg bliver tjekket hvert 5. år. Det er egentlig ikke det der er problemet her. her det sidste år har jeg haft to anfald, hvor jeg lå og hyperventilerede en halv nat.
den første nat var der ingen der opdagede noget, men den andene gang, var imens jeg sov med min kæreste og min veninde. vi er alle tre uddannede samarittere, så vi kender godt til sygdomme og er højtuddannede i førstehjælp, så vi ved hvad vi laver.
Nå, men den andene nat jeg hyperventilerede, startede med jeg have voldsomme smerter i maven, og efter godt en halv time, blev jeg mere og mere væk. jeg reagerede i starten på tiltale, men senere var jeg så langt væk, at jeg kun reagerede ved smertepåvirkning. (vi ved hvad vi laver med smertepåvirkning) efter 1,5 time “vågnede” jeg op, og alt var normalt igen.
Det har selvfølge taget hårdt på min kæreste og veninde, men vi har snakket det igennem, og alt er helt fint. Efter den nat, har jeg haft en meget unormal vejrtrækning, hvor jeg ikke trækker vejet ordentligt, og hvis jeg trækker vejret sådan i så lang tid som jeg normalt gør, bliver jeg svimmel, og jeg kan bare ikke få det til at stoppe!
Har efterfølgende haft flere anfald med ekstrem smerter i mave, hvor jeg ligger i fosterstilling i godt 4 timer, og det sker altid når jeg skal sove! håber virkelig i kan hjælpe mig lidt på vejen..
MVH. den bekymrede pige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev med dine meget præcise beskrivelse af de symptomer, du har haft flere gange i den senere tid. Jeg kan godt høre, at både du selv, din kæreste og din veninde har godt styr på det med førstehjælp - Det må have været en god ballast for dem, den nat, hvor du hyperventillerede så kraftigt.
Jeg er ikke læge, og selv hvis jeg var, så er det ikke bare muligt at stille en evt. diagnose ud fra et brev. Derfor kan jeg ikke give dig noget bud på, hvad der kan være grunden til de ubehagelige nætter, hvor du får ondt i maven og hyperventillerer.
Det lyder ikke som om, om du har været til din egen læge og har fortalt ham/ hende om de her episoder. Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal bestille en tid hurtigt, så han/ hun kan vurdere, om det er noget, der skal behandles eller om det vil gå over af sig selv. Derudover kan I måske også snakke om, hvad du/ din familie/ venner skal gøre, hvis du oplever flere anfald.
Nu er det jo ferietid- men det er altid muligt at få en tid hos en læge. Derfor vil jeg opfordre dig til at kontakte egen læge lige så snart, du har mulighed for det. Hvis lægen holder ferie, vil der være en henvisning til et andet lægehus, hvor du så kan bestille en tid. Hvis du synes, det er svært at få forklaret læge, så tag evt. dit brev til brevkassen med og vis det. Der beskriver du jo meget fint, hvad du har oplevet og hvordan det var for dig...
Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.