Brev
sygdom
Hej allesammen for et år siden fandt jeg ud af at jeg havde kræft i nyren og jeg blev meget ked af det. Kom ikke i skole i 8-9 måneder fordi jeg skulle have en ny nyre.
Men mit problem er at ingen udover min familie ved noget heller ikke min bedste ven som er en dreng og han kunne godt mærke at der var noget galt sagde han til mig i sidste uge mwn jwg sagde det ikke ved ikke hvordan jeg skal få det sagt til ham tør simpelthen ikke
hilsen MD en tretten årige pige der er meget syg….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 (MD)
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart med din kræftsygdom - jeg kan godt forstå, at du blev meget ked af det. Mon du er blevet "rask"..?
Du fortæller i dit brev, at du har været væk fra skole i 8-9 måneder... Så jeg tænker, at din klasselærer må have fået viden om, hvad der er sket, eftersom du ikke har været i skole længe..? Jeg ved fra andre unge, at klasselæreren i nogle tilfælde har informeret klassen om elevers sygdom og dermed fravær... Det kan gøre det lettere, når man kommer tilbage i klassen, hvis de andre ved, hvad der er sket, så de ikke går og spekulerer over det og måske ikke tør spørge, for så bliver det jo endnu værre at komme tilbage - hvis man føler, at de andre ikke tør snakke med en... Var det noget, du kunne tale med din lærer om..?
Det lyder som om, at du rigtigt gerne vil fortælle dine venner om dit sygdomsforløb, men at du ikke ved, hvordan... Hvad mon du er bange for i forhold til at skulle fortælle det..?
Måske kunne du skrive et brev til dine venner - evt. kopiere og aflevere dem til alle dem, du ønsker skal få kendskab til, hvad der er sket...? Og hvis du er i tvivl om, hvad brevet skal indeholde, kan du måske få noget hjælp af dine forældre til at få det skrevet..? (En mail er også en mulighed...) Måske ville det være rart og befriende for dig at fortælle det til din bedste ven først? Han har jo lagt mærke til, at der er noget, du går og tumler med, så det lyder som om, han holder af dig og gerne vil være der for dig..?
Hvis du tænker, det kunne være rart for dig, skal du være velkommen til at vende situationen med en rådgiver på vores BørneTelefon på 116 111. Det er anonymt og gratis, og rådgiverne er vant til at snakke med børn og unge om svære ting og hjælpe dem med at sætte ord på det, der kan være svært at snakke om.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.