Brev
Sygdom
Hej
jeg er en pige på 16, der har haft en sygdom siden jeg var 8 år. – Jeg har haft kronisk forstoppelse, og er aldrig rigtig blevet undersøgt for hvad det kunne være, men bare fået af vide at jeg skulle tage min medicin og så skulle det nok gå. – Men så her i sidste uge blev jeg indlagt fordi en af mine forstoppelser bare ikke ville gå over, og jeg havde helt ubærlige smerte, så indlæggelse var nødvendigt. –
Mit problem med det her er at jeg nu er kommet rigtigt videre i systemet, har allerede fået 2 nye tider ude på hospitalet og venter på den 3 tid. Den 3 tid er med kirugerne, og jeg skal under fuld bedøvelse. I må forstå mig rigtigt! Jeg er så glad og lettet over at der sker noget nu! Og at jeg måske kan få en forklaring og mine forstoppelser måske kan stoppe helt eller måske bare blive mildere eller sjældnere. –
Hele humlen ligger i at jeg er bange, jeg er pisse bange! Og der er ikke rigtig nogen der forstår mig, for ja jeg vil gerne vide hvad det er! Men at have gået 8 , snart 9 år med noget ukendt, og så skal finde ud af hvad det er? Jeg er bare bange og forvirret over at det hele sker på én gang, altså at jeg skal ind til medicinerne og kirugerne..
Men er bare så evigt bange, og også bange for depresion, har haft en depresion og når tingene bliver hårde mærker jeg den igen, og den er jeg også bange for kommer igen!? – Jeg er bare bange og ingen forstår mig, ved ikke om I kan hjælpe, men det er forsøget hver. For kan næsten ikke holde det ud mere, og det bliver sværer og sværer at holde tårerne væk.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år, tak for dit brev med titlen "sygdom".
Jeg kan godt forstå, at du er glad og lettet over, at der nu sker noget i forhold til din sygdom - at have kronisk forstoppelse i 8 år er meget lang tid! Og også meget lang tid med usikkerhed om, hvad årsagen kan være! Du skriver, at du har fået noget medicin, kan det være afføringsmiddel? Hvis du har fået den ved din egen læge, har han måske forklaret dig noget om baggrunden?
Men nu har du været indlagt og fået nogle opfølgende tider, den ene af dem hos kirurgerne. Men det virker stadig som om, du endnu ikke har fået en forklaring på din lidelse!? Så selvom du er lettet, er du bange for, hvad det kan være, ligesom du er bange for om situationen kan få dig til at føle dig deprimeret igen.
Det er ikke rart for dig med den usikkerhed, du oplever i øjeblikket, så det første, du kunne gøre, var måske at tale med dine forældre om den? Måske har de fået nogle informationer i forbindelse med din indlæggelse, som de kan forklare for dig?
Jeg tror også, det vil også være en god ide, hvis de kom med dig til de ambulante besøg på sygehuset, så i i fællesskab kunne tale med lægen om, hvad din forstoppelse kan skyldes, og hvilken behandlingsplan I sammen skal lægge, herunder hvilken rolle kirurgen skal spille?
Det er vigtigt, at I får belyst din situation så grundigt som muligt, så det kunne nok være en god ide, om I lavede en seddel med de spørgsmål, I kunne have til lægen, så I var sikre på at få stillet alle jeres spørgsmål.
Det kunne måske også være en god ide, hvis I inden den ambulante kontrol kunne snakke med jeres læge, han har nemlig modtaget et udskrivningsbrev fra den afdeling, hvor du har været indlagt, og kan fortælle jer, hvad afdelingen har skrevet til ham. Så kan han forhåbentlig forklare jer den videre behandlingsplan.
Mange hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.