Sygdom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år, tak for dit brev med titlen "sygdom".

Jeg kan godt forstå, at du er glad og lettet over, at der nu sker noget i forhold til din sygdom - at have kronisk forstoppelse i 8 år er meget lang tid! Og også meget lang tid med usikkerhed om, hvad årsagen kan være! Du skriver, at du har fået noget medicin, kan det være afføringsmiddel? Hvis du har fået den ved din egen læge, har han måske forklaret dig noget om baggrunden?

Men nu har du været indlagt og fået nogle opfølgende tider, den ene af dem hos kirurgerne. Men det virker stadig som om, du endnu ikke har fået en forklaring på din lidelse!? Så selvom du er lettet, er du bange for, hvad det kan være, ligesom du er bange for om situationen kan få dig til at føle dig deprimeret igen.

Det er ikke rart for dig med den usikkerhed, du oplever i øjeblikket, så det første, du kunne gøre, var måske at tale med dine forældre om den? Måske har de fået nogle informationer i forbindelse med din indlæggelse, som de kan forklare for dig?

Jeg tror også, det vil også være en god ide, hvis de kom med dig til de ambulante besøg på sygehuset, så i i fællesskab kunne tale med lægen om, hvad din forstoppelse kan skyldes, og hvilken behandlingsplan I sammen skal lægge, herunder hvilken rolle kirurgen skal spille?

Det er vigtigt, at I får belyst din situation så grundigt som muligt, så det kunne nok være en god ide, om I lavede en seddel med de spørgsmål, I kunne have til lægen, så I var sikre på at få stillet alle jeres spørgsmål.
Det kunne måske også være en god ide, hvis I inden den ambulante kontrol kunne snakke med jeres læge, han har nemlig modtaget et udskrivningsbrev fra den afdeling, hvor du har været indlagt, og kan fortælle jer, hvad afdelingen har skrevet til ham. Så kan han forhåbentlig forklare jer den videre behandlingsplan.

Mange hilsner
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.