Brev
Sukkersyge
Hej børnebrevkassen.
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en bedsteveninde der har diabetes, og en dag for ca. en uge siden spurgte jeg om jeg ikke måtte prøve at måle mit blodsukker. Det var selvfølgelig bare for sjov, og synes jeg det kunne være spændene at prøve.
Da hun målte viste det et alt for højt tal, jeg kan ikke helt huske hvad det var. Jeg tror det var omkring 17. Men siden da har jeg været nervøs for at jeg også har diabetes, min fætter har også det, så det er ik helt usandsynligt. Jeg tjekkede også bivirkningerne, og jeg synes selv de passede ret godt.
Har jeg fået sukkersyge?
Hilsen M.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan ikke svare dig på, om du har fået sukkersyge. Men det kan din læge. Man kan læse rigtig meget om sygdomme og symptomer og diagnoser på internettet og derfor føle, at man kan nærme sig et svar eller en diagnose uden egentlig at gå til lægen. Men der kan være rigtig mange symptomer, som passer på rigtig meget helt forskelligt, og man skal derfor altid gå til sin læge og få hjælp, hvis man er nervøs for, at man måske fejler noget.
Jeg kommer sådan til at tænke på, når jeg læser dit brev, at din nervøsitet fylder rigtig meget, så det bedste du kan gøre, er at få et klart svar – præcis, som du også viser, at du ønsker, ved at spørge så klart
i dit brev. Men den eneste, der kan give dig det præcise svar, er altså din læge.
Måske du stadig vil være fyldt rigtig meget af nervøsiteten, indtil du kan søge læge, men så kan det måske være, at du kan tale med din veninde eller dine forældre om dine tanker, så du ikke skal gå alene med dem – hvis ikke du allerede har gjort det.
Jeg kender til mange, hvor det kan være rigtig svært, ikke at bekymre sig, selvom man ved, at man får en afklaring på det, man bekymrer sig om, indenfor den nærmeste fremtid. Men jeg ved også, at det faktisk bliver bedre, når man deler sine bekymringer og det, man er nervøs for, med nogen.
Jeg håber, du kan finde roen og få et klart svar snart, så du ikke skal gå og være nervøs. Det er ingen tjent med! Held og lykke til dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen