Sukkersyge

Hej børnebrevkassen.

Jeg er en pige på 15 år.

Jeg har en bedsteveninde der har diabetes, og en dag for ca. en uge siden spurgte jeg om jeg ikke måtte prøve at måle mit blodsukker. Det var selvfølgelig bare for sjov, og synes jeg det kunne være spændene at prøve.

Da hun målte viste det et alt for højt tal, jeg kan ikke helt huske hvad det var. Jeg tror det var omkring 17. Men siden da har jeg været nervøs for at jeg også har diabetes, min fætter har også det, så det er ik helt usandsynligt. Jeg tjekkede også bivirkningerne, og jeg synes selv de passede ret godt.

Har jeg fået sukkersyge?

Hilsen M.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Jeg kan ikke svare dig på, om du har fået sukkersyge. Men det kan din læge. Man kan læse rigtig meget om sygdomme og symptomer og diagnoser på internettet og derfor føle, at man kan nærme sig et svar eller en diagnose uden egentlig at gå til lægen. Men der kan være rigtig mange symptomer, som passer på rigtig meget helt forskelligt, og man skal derfor altid gå til sin læge og få hjælp, hvis man er nervøs for, at man måske fejler noget.

Jeg kommer sådan til at tænke på, når jeg læser dit brev, at din nervøsitet fylder rigtig meget, så det bedste du kan gøre, er at få et klart svar – præcis, som du også viser, at du ønsker, ved at spørge så klart
i dit brev. Men den eneste, der kan give dig det præcise svar, er altså din læge.

Måske du stadig vil være fyldt rigtig meget af nervøsiteten, indtil du kan søge læge, men så kan det måske være, at du kan tale med din veninde eller dine forældre om dine tanker, så du ikke skal gå alene med dem – hvis ikke du allerede har gjort det.

Jeg kender til mange, hvor det kan være rigtig svært, ikke at bekymre sig, selvom man ved, at man får en afklaring på det, man bekymrer sig om, indenfor den nærmeste fremtid. Men jeg ved også, at det faktisk bliver bedre, når man deler sine bekymringer og det, man er nervøs for, med nogen.

Jeg håber, du kan finde roen og få et klart svar snart, så du ikke skal gå og være nervøs. Det er ingen tjent med! Held og lykke til dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.