Stress

Hej BB

Jeg er en pige på 13. Jeg har her på det seneste haft alle symptomer på stress. Hvad skal jeg gøre? Har meget fravær og det forstyrre min skolegang

burde jeg holde en “pause” fra skole hvor jeg laver noget ekstra der hjemme eller skal jeg tage til læge med det eller hvad ?? Min mor og jeg har snakket om at jeg skal snakke med en slags skole psykolog om det. Men her fortiden har jeg gået og tænkt meget over ting. Hvad skal jeg gøre det har stået på i snart 2 måneder.

Hilsen den forvirrende pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, for jeg ved at der er flere og flere børn og unge, som føler sig stressede, men som ikke ved, hvad de skal stille op. Nogle ved oven i købet ikke, at det kan være stress, men kan bare mærke at alt ikke er, som det plejer at være.

Umiddelbart tænker jeg ikke, at løsningen er at holde en pause fra skole. Men har du i stedet prøvet at tænke over, hvordan det kan være, at du føler dig stresset? Du skriver i dit brev, at du tænker meget over ting for tiden, men du kommer ikke ind på, hvilke ting det er..? Kan det måske være det, der er skyld i, at du føler dig stresset? Måske det kan hjælpe at tænke over, hvordan din dagligdag ser ud, hvis du nu på en enkelt dag både skal i skole, til fritidsinteresse, lave lektier, hjælpe med at lave mad og være sammen med dine veninder, så kan du måske overveje om noget af det ikke kan skæres fra, så du får tid til at slappe af og bare være dig?

Jeg kan godt blive lidt bekymret, når du skriver, at du har meget fravær, og at det forstyrrer din skolegang. Jeg tænker, at det kan være med til at øge følelsen af stress, da du så kommer bagefter i skolen. Jeg synes, det er rigtig godt, at du har talt med din mor om det, og måske vil det være godt for dig at snakke med skolepsykologen om, hvordan du har det, som I har talt om. Så vidt jeg ved, kan der dog være ventetid, så måske skulle din mor og dig starte med at gå til lægen og få en snak om, hvad der kan gøres…

Du er meget velkommen til at skrive herind igen eller prøve BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at snakke med dig alle hverdage kl. 11-23.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.