Brev
Spiseproblemet, angst, ADHD, autisme og tvangstanker
Hej,
jeg har været indlagt nogle gange på psykiatrisk afdeling, begrynd af min spiseforstyrrelse og andre gange begrynd af selvmords tanker og kunne blive rigtig sur.
I 2011 blev jeg indlagt første gang fordi jeg gik amok derhjemme.. Efter indlæggelsen (halvt år) skulle jeg på et bosted, og der fik jeg min spiseforstyrrelse (anoreksi) og der gik ikke længe før jeg tog en overdosis af piller fordi jeg var så indebrændt jeg måtte ingenting ikke have mobil, net, computer, tv og kun hjem hver anden weekend!
Det skal lige siges at mine forældre er skilt men at jeg altid har haft det godt med dem.
Men efter det halve år så blev jeg så indlagt begrynd af pillerne og efter psyk. I 9 dage jeg blev så udskrevet til bostedet igen.. Jeg stak af hjem til min far og var der i 2 måneder og havde så tabt 2 kilo, jeg gik i behahandling for anoreksi der, men stoppede da jeg ikke gad komme der.
2012 om sommeren kom jeg på nyt bosted, og er nu blevet tvangsfjernet begrynd af jeg ville hjem og har nu udviklet angst, tvangstanker, forbi for kryb (virkelig slemt), selvmordstruet og anoreksien er blevet værre!
I fredags blev jeg udskrevet fra psyk. Afdeling havde værret der i 8 dage, jeg blev indlagt begrynd af angst og spisningen! Jeg er nu hos min mor til imorgen og skal så tilbage på mit bosted!
Jeg skal på ferie om 6 dage med min mors familie!
Fik afvide af lægen ude på psyk. At hvis det blev for svært på søndag på bostedet lovede hun jeg måtte komme derud igen til at jeg skulle rejse! Men så nu har kommunen ringet og sagt at jeg ikke bliver indlagt igen men hun har ikke snakket med lægen om det? Så det kan hun da ikke sige?
Også hvis jeg ikke spiser på bostedet eller hvis jeg stikker af eller bliver umulig om aften begrynd af angsten så må jeg ikke komme med på ferie! Jeg prøvede at forklare at mig og lægen havde en anden aftale osv.. Men sådan blev det ikke Svarede bostedet!
Jeg blev så ked af det! Jeg var så tæt på at tage mit eget liv! Fordi jeg har så meget angst og at kommunen og bostedet ikke tror på det.. Og det bosted jeg er på er kun istand til at behandle adhd og autisme! Jeg får overhovedet ingen støtte! Jeg føler mig helt alene og er bange for at tage mit eget liv imorgen hvis jeg får angsten! Jeg kan ikke det her.. –
hvis lægen vudere jeg skal indlægges så kan kommunen da ikke sige at det skal jeg ikke? Fordi det er da lægen der vudere hvad man har behov for?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Hvor er det stærkt, at du har haft overskud til at skrive hertil midt i alt det, du oplevede på det tidspunkt. Når du får mit svar, er der gået lidt tid, og jeg håber inderligt, at du har fået lov at komme på ferie, og at det er gået godt på ferien med din mors familie.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det lyder som om, du har været meget igennem, og at du til trods for det har bevaret en indre styrke og et ønske om at få det bedre. Men det virker også som om, de forsøg på hjælp, du har fået, ikke rigtigt har været nok - eller måske ikke været de rigtige. Du skriver selv, at stedet, hvor du bor lige nu, er specialiseret i helt andre udfordringer, så måske føler du, at de har svært ved at forstå dig og hjælpe dig ordentligt..?
Jeg synes, jeg kan se i dit brev, at du faktisk får en del støtte fra dine forældre. Og det du skriver om, at du har det fint med dine forældre til trods for skilsmissen, tænker jeg er rigtig godt. Men når du får det så skidt ind imellem, kan jeg godt forstå, du mere har lyst til at være på psyk. afdeling, hvor du kan føle dig tryg og blive passet godt på. Det er jo bare ikke et sted, man kan blive boende, så jeg tænker, det bedste ville være, hvis du kom til at bo et sted, hvor de kunne hjælpe dig på en måde, så du kunne blive rask og med tiden flytte hjem igen...
Du spørger meget konkret, om det kan passe, at kommunen kan bestemme, at du ikke skal være indlagt, når lægen vurderer, at det ville være godt for dig. Jeg kan godt forstå, du bliver forvirret over at få så forskellige beskeder, og det må også være frustrerende at blive truet med at skulle blive hjemme fra ferien. Det synes jeg ikke er i orden, og jeg tænker, at du måske kunne have glæde af at få hjælp af en bisidder her fra Børns Vilkår, som kunne hjælpe dig med kommunikationen med bostedet, kommunen og hospitalet.
En bisidder er en voksen her fra Børns Vilkår, som er uddannet og har erfaring indenfor børns rettigheder. Det er en, der kender kommunens system rigtig godt og ved, hvad du har ret til. Bisidderen er på din side hele vejen og kan sørge for, at du forstår, hvad der foregår omkring dig - og sørge for, at der bliver lyttet til dig. For som barn kan man måske godt komme til at føle, at de voksne ikke rigtigt hører efter, hvad man siger...
Du kan få en bisidder ved at ringe på 35 55 55 59 og spørge efter bisidder-afdelingen, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede rådgiveren om at få en bisidder til at ringe til dig. Hvis du vil læse lidt om det først, kan du gøre det her >>
Vi vil i hvert fald rigtig gerne hjælpe dig, så jeg håber, du har mulighed for at ringe til os. Du kan også sms'e til 116 111 eller logge på chatten og skrive med en rådgiver, hvis det føles bedre?
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, du snart får den rigtige hjælp, så du kan blive rask og få det godt igen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.