Brev
Søsters opmærksomhedskrævende spiseforstyrelse
Hej
Jeg er en pige på 16 år, som har et problem i hverdagen. Min søster er blevet diagnoser med spiseforstyrrelse (kaster også op). I et halvt år gik hun til psykiater osv.
Men juleaften holdt hun fuldstændig op med at spise, hvilket fortsætte til næste dag, så mine forældre indlæge hende på en akut psykiatrisk afdeling, hvor hun lå en uge, derefter blev hun indlagt på Bispebjerg, hvor hun fik hjælp.
Hun er dog kommet hjem igen, hvilket burde gøre mig lykkelig, men det gøre det ikke. Efter hvad jeg har opfattet bruger mine forældre alt deres tid på hende og mindre tid på mig og mine brødre. Det mener de dog ikke selv.
Der er mange grunde til at jeg ikke er glad for at have min søsterhjemme igen. En af grundene er at jeg har ocd. Jeg er ikke blevet diagnoser endnu, men har været til lægen. Lægen har skrevet et brev til et eller andet børne psykiatrisk center, som jeg i næste måned skal have en samtale med. Men problemet er at jeg bliver beskyldt for selv at have skabt min sygdom fordi jeg bliver mangler opmærksomhed.
Ja, jeg mangler en del opmærksomhed, men ocd er en vild ubehagelig sygdom, som jeg ikke ville ønske at min værste fjende. Jeg har haft ocd i snart 2 år, og vi har kun vidst omkring spiseforstyrrelser i et halvt år, så jeg har ikke haft mulighed for at få ocd pga. Hende. Min søster blev her for et par uger siden diagnosen med mild ocd og får nu piller, hvilket gør mig vred. Det bliver nu gjorde til hendes problem og ikke længere mit.
En anden grund til at jeg ikke vil have hende hjem igen er at hun nærmest elsker at være syg. Hun konkurrerede nærmest med de andre piger på hendes afdeling om hvem der var mest syg. Her hjemme kan hun godt li at bruge sit “syge kort” hvis min bror f.eks. har fået noget, som hun også godt kunnettænke sig, mener hun at hun også skal have det fordi hun er syg.
Jeg ved ikke hvorfor men jeg er altid sur på hende, hader hende nærmest, hun var ellers mit forbillede før i tiden. Jeg har fået at vide af min læge, at det er ok at være sur på hende. Jeg hader bare at jeg ikke kan tale normalt med hende.
Det værste er at min mor fortæller mig, at jeg er mere moden end hende(hun er 18). Jeg har svært ved at tale med mine problemer med hende. Men er det bare mig der er for jaloux, og skal jeg bare finde mig i at de bruger det meste af dagen på hende(min mor har fået orlov pga hende)?? Eller skal jeg sige noget til dem, selvom det er virkelig svært, da de er dårlige til at lytte?? Skal jeg bede mine forældre om at tage mit problem seriøst??
Kh S
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at I er en familie, hvor I måske alle sammen har det svært, siden der har udviklet sig en kultur, hvor I konkurrerer om jeres forældres opmærksomhed.
Du skriver, at din storesøster har anoreksi, og at du muligvis har ocd, men at det er anoreksien, der får al opmærksomheden fra dine forældre. Måske har det altid været sådan i jeres familie, at der skal rigtig meget til, før I får opmærksomhed?
Det er trist for børnene, hvis der udvikler sig sådan en kultur i familien, for i stedet for sammenhold i svære situationer, opstår der konkurrence og uvenskab.
Jeg kunne ønske for jer som familie, at I på et tidspunkt, når der er lidt psykisk overskud, får mulighed for at få lidt hjælp f.eks. fra kommunens familieværksted. Her er personalet rigtig gode til at hjælpe familier med at være sammen på nye måder.
Du skriver, at dine forældre er dårlige til at lytte, og du er derfor i tvivl, om du skal snakke med dem om dit problem. Jeg ved ikke, om du får noget ud af det, men hvis du har mod på det, synes jeg, du skal prøve. Måske var det en god idé at skrive et brev til dem i første omgang, så de kan overveje dine ord, inden de svarer dig. Måske skulle du skrive, hvilken form for opmærksomhed, der ville gøre dig glad. Skal det f.eks. være en bytur med din mor, en biograftur med din far eller noget helt andet? Hvis du skriver det, vil det måske være nemmere for dine forældre at forholde sig til dit brev.
Hvis ikke du har mod på det, kan du måske snakke med et andet familiemedlem, som er god til at lytte, om din frustration. Jeg tror nemlig, det vil være en stor lettelse for dig at komme af med alle dine tanker. Det ændrer ikke ved din situation i familien, men det gør det måske lettere for dig at klare den.
Til sidst vil jeg sige til dig, at i familier, hvor et af børnene er handicappet eller alvorligt syg, føler de øvrige børn sig ofte lidt tilsidesatte, fordi den syge søskende kræver så meget opmærksomhed. Det er helt almindeligt at blive vred over det, ligesom du oplever det. Så det er derfor din læge har sagt, at det er ok, at du er vred.
Hvis du har brug for at snakke videre med en rådgiver, vil jeg opfordre dig til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.