Social angst

Hej!

Havde lige før, skrevet et brev til jer, på omkring 2000 ord, om grunden til min social angst. Men jeg kom aldrig ind på selve angsten og hvad jeg følte, men mere om, hvorfor at jeg fik angsten til at starte med. Så har bare konkluderet, at den del er ligegyldig, og jeg vil egentlig bare forklare hvad jeg føler.

Jeg kludrer i ord, når jeg vil forklare/snakke om noget. Det sker kun, når jeg snakker med min far, eller folk, som jeg generelt ikke snakker særlig meget med, men som jeg har en eller anden form for relation med.

Grunden til at jeg kludrer i det er, at jeg tænker på, om jeg overhoved skulle have startet samtalen og hvordan det nu er forsent, at droppe samtalen. Samtidig begynder jeg at svede lidt, og skal rører mig selv rundt på kroppen, fx klø mit hår, samle hænderne, krydse arme, osv.
Min stemme, bliver også meget rusten, svag og stille.

Jeg har også meget svært ved at sige min mening til folk, og jeg ender først med at indse det, når jeg allerede er begyndt med at sige min mening, så lige inden at jeg kommer til konklusionen i selve sætningen, kludrer jeg i det, og skal til at finde andre ord, som jeg kan bruge i stedet.

Jeg kan sagtens snakke med folk, som jeg ved at jeg aldrig ser igen, eller folk som jeg ser hver eneste dag. Men bliver det folk, som jeg kender, men ser på ubestemt/tilfældige tidspunkter, begynder det at kludrer.

Jeg er også dårlig til, at få nye venner. Droppede ud af gymnasiet, i det her år, fordi at venskaberne i min grundforløbsklasse var meget falske og overfladiske. Selvom at det altid var mig, som arrangerede fester (Hvilket folk var glade for) Så var det også altid mig, som ikke sagde noget i klassen. Jeg fik ikke anderkendelse for mine gerninger og ingen ville bruge tid på, at lærer mig at kende, men lige pludselig ud af det blå, føltes det som om, at jeg var i en ny klasse, hvor alle andre kendte hinanden, hvor jeg så står tilbage og ikke længere kender min plads. I starten af skoleåret havde jeg også meget luft i maven, hvilket resulterede i, at jeg tog hjem, fordi at det gjorde så ondt til sidst. Men angående luft i maven, har det altid været noget, som opstod, lige når jeg startede et nyt sted, som så er forsvundet over længere sigt.

Jeg har gennem 0-8 klasse, altid været meget selvsikker, og har været en, som kunne klare en skolefremlæggelse med én arm. Men efter skoleskifte, begyndte jeg at blive meget stille/genert og “ikke til stede” Venner havde jeg, men selvsikkerheden forsvandt helt og jeg har aldrig været 100% mig selv lige siden.

Jeg føler også at der er ord, som jeg ikke længere kan bruge, så jeg prøver at skifte dem ud med andre ord, mens jeg snakker, hvilket også resultere i, at jeg kludrer i det, som jeg skrev om tidligere.

Gennem hele mit liv, har jeg også oplevet en masse ting, som sidder permanent i mig. F.eks. Har min far, haft mange forskellige kærester og har været gift et par gange, hvilket også har betydet, at jeg har mistet mange mennesker i mit liv, som jeg ellers har holdt af.
Skillsmissen mellem min far og min mor, har ikke gjordt nogen indflydelse på mig, da jeg var meget lille, da de gik fra hinanden. Men det der med, at lærer nye mennesker, som bare forsvinder igen, har været svært og efter, som min far fik en ny kæreste, for omkring et halvt år siden, har det været svært at snakke med hende, da jeg jo ikke ved, om jeg overhovet ser hende igen.

Ved godt, at jeg bare får et svar tilbage, om at jeg skal snakke med min læge eller forældre om det, men indtil videre, føler jeg bare, at jeg skal bruge nogle personlige hjælpemidler, der kan gøre mig til den selvsikrer dreng, jeg var for et par år siden. Jeg vil have nogen forslag til, hvad jeg kan gøre i min hverdag, hvad jeg kan gøre for ikk at kludrer i ordene osv.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 16 år.

Hvor er det godt, at du skriver til os igen, da det lyder som om, der er mange ting, som fylder i dit hoved og i din hverdag lige nu.

Jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at give dig nogle redskaber, som måske kan hjælpe dig.

Du fortæller, at du kludrer i ordene, når du taler med folk, du har en relation til, f.eks. din far. Du bliver lidt svedig og skal røre på dig, f.eks. klø dig i håret.

Du fortæller, at du gerne stod for at arrangere festerne i din klasse, men alligevel følte du dig som den nye i klassen. Jeg kan godt forstå, at det må have været svært.

Du fortæller, at du altid har været selvsikker og har kunnet klare en fremlæggelse med én arm. Du har altså en selvsikkerhed i dig. Den kan godt forsvinde i en tid, gerne med skoleskift og andre store ting, men den er der måske nok stadig et eller andet sted i dig?

Har du nogle venner fra, da du gik i 0.-8.klasse, som du måske kan snakke med? De kender dig for at være en selvsikker dreng, og det kan måske hjælpe lidt på det med at få nye venner?

Du fortæller også, at din far har haft mange nye kærester, og det er svært at tale med den nye kæreste, fordi du overhovedet ikke ved, om du ser hende igen. Jeg forstår godt, at det er svært for dig. Man er lige begyndt at lære en ny at kende, og så pludselig er hun der måske ikke mere.

Der er mange unge, som skriver ind om, at de ikke føler sig selvsikre mere, så du er bestemt ikke alene. Der sker mange ting i din alder, som gør, at man kan blive lidt usikker og kludre i ordene, når man taler med folk.

Jeg ser en rigtig stor styrke i, at du fortæller, at du har været meget selvsikker, og derfor tror jeg måske, at du skal ind og finde det frem i dig igen. Det kan være svært, og det vil ikke ske fra den ene dag til den anden, men små skridt vil hjælpe dig godt på vej.

Jeg ved, at du gerne vil have konkrete råd og det vil jeg prøve at give dig.

Er der en god ven fra din folkeskole, som du kan tale med?

Du skriver, at du helst ikke vil tale med dine forældre.  Jeg vil nu alligevel forsigtigt prøve at spørge dig, om du måske kunne vise din far dit brev til os og mit svar? Det kan nogen gange være nemmere på denne måde at tage det første skridt til en samtale.

Vi kan alle komme til at kludre rundt i ord, sætninger og meninger en gang imellem, det er helt menneskeligt. Det kan være, det kan hjælpe at tænke på, når du taler med andre?

Vi har, her hos BørneTelefonen, også en brevkasse, hvor børn og unge hjælper hinanden. Det er ofte til stor hjælp, når nogen måske i samme situation kan give råd. Du kan evt. skrive dit brev her

Et andet godt sted, du kan henvende dig er hos Headspace. Der kan du også booke en videosamtale. Du kan se mere her.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen eller ringe anonymt til os på 116111.

De bedste tanker og ønsker BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.