Brev
Skedesvamp
Hejsa, jeg er en pige på 14 der er lidt bekymret får om jeg har fået skedesvamp… jeg har virkelig ikke et godt forhold til min mor så jeg har ikke lyst til at henvende mig til hende… grunden til jeg tror jeg har det er fordi det klør rigtig meget dernede og det er også begyndt at skælle på en måde
jeg ville spørge hvad jeg selv kan gøre ved det og om det var det
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder også rigtig ubehageligt at det klør og skæller på huden. Godt du skriver.
Hvis du ikke vil snakke med din mor om det, så kunne du måske skrive det til hende, hvis du synes det er pinligt at tale om det?
Du kan også ringe til din læge og få en snak om de ting, som du mærker. Det kan være at din læge ud fra din beskrivelse kan fortælle dig om det er svamp eller noget andet. Lægen har ofte telefontid om morgenen 8-9, måske har din læge også tid der. Ellers kan man snakke med lægens sekretær, som ofte er sygeplejerske og få en snak. Det kan også være at du kan skrive med din læge på en web-konsultation, hvis din læge har det? Din læge kan/skal også snakke med din mor om det, hvis du skal i behandling (nummer og adresse til din læge, står dit gule sundhedskort). Det er vigtigt at du finder ud af, hvad det er og får det behandlet.
Du kan også læse mere om svamp her på Sexliniens rådgivning, og det betyder ikke at man skal have sex for at få svamp. Der kan være rigtig mange ting, som man kan få svamp af.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, så du får hjælp til at finde ud af, hvad det er og hvilken behandling.
Du er også velkommen på 116111, hvis du har brug for at snakke mere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen