Brev
Skedeprobemer
Hej brevkasse.
Min skede er et kæmpe problem. Jeg tror at jeg har svamp. Det kløer og sviger en del. (Det skal lige siges, at jeg ikke har fået menstrution endnu)
Er der et sted man kan kan komme (En klinik eller så noget) så jeg ikke skal gå over til min egen læge. Det syntes jeg nemlig er ret pinligt.. Håber i kan hjælpe!
Hilsen hende den klinik-søgende
PS. Skal lægen se ens skede, hvis man har svamp?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Du skriver, at du tror, du har fået svamp i skridtet. Det klør og svier, så jeg tænker, at du nok også har en form for udflåd i dine underbukser? Mange piger og kvinder har udflåd, og det er som regel hvidt og lugtfrit. Men nogen gange ændrer udflåddet sig og begynder at blive grumset hvidt eller grønt/brunt. Det kan være tegn på svamp eller betændelse, og det skal behandles.
Du spørger mig, om der findes en klinik, du kan gå hen til og blive undersøgt og det mener jeg ikke, der er, når det ikke er en seksuelt overført sygdom. Jeg tænker derimod, at det måske kunne være en lettelse at fortælle din mor, hvad du er urolig over. Måske kan du sammen med din mor gå til lægen og få det tjekket? Hvis du ikke synes, du kan sige det til din mor, så kunne du måske kontakte sundhedsplejersken på din skole? Hun vil måske kunne fortælle dig, hvad det er, du mærker?
Du skriver, at du tror, det vil være pinligt, at tale med din læge, og sådan ved jeg, at rigtig mange har det. Det er ærgerligt, for det er jo lægens arbejde at svare og hjælpe en, når man har problemer med sin krop. Tænk på, at lægen er neutral - og tænk på, du vil nok også gå til tandlægen, hvis du havde ondt i tænderne. Det, der vil ske, hvis du har svamp, er at du får noget salve til at smøre med, og så går der som regel ikke mere end et par dage, før det holder op med at klø. Ville det ikke være en lettelse at få det overstået, så du kunne slippe for at tænke mere på det?
Derudover er det også en god ide at bruge en intimsæbe, når du vasker dig forneden. Hvis du bruger sæbe med parfume i, kan det nemlig godt irritere slimhinden, så man får svamp.
Tanken om at tale om private spørgsmål, kan være skræmmende, men ofte vil de voksne (fx din mor sundhedsplejersken, lægen) blive glade over, at du spørger. Jeg tænker, at når man viser tillid til, at de voksne kan og vil hjælpe, så vil man næsten altid få et svar.
Du siger, du ikke har fået din menstruation endnu, og det er helt almindeligt. Men måske var det også noget, der kunne være rart for dig at få snakket lidt med en voksen om...?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os igen fx på BørneTelefonen, hvor du kan snakke mere direkte med en rådgiver - du er stadig helt anonym. Det er gratis at ringe, og nummeret er 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.