Brev
Skal jeg være bange
Jeg spermede for første gang i går.
Der kom overdrevet meget blod.
Jeg er temmelig bange for om der er noget galt.
Jeg er også bange for at gå til mine forældre.
Hvad skal jeg gøre.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 14 år
Jeg er super glad for at du har valgt at, skrive til os på BørneTelefonen omkring din bekymring for om du skulle have en sygdom/ eller være smittet med noget. Jeg skal gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig med et svar på den bedst mulige måde.
Først vil jeg meget gerne berolige dig med at sige, at det med at have blod i sæden, faktisk for mange er meget normalt. Typisk er det ganske ufarligt og går væk af sig selv igen i løbet af et par dage. Så jeg vil tage det helt stille og roligt og ikke være bange for at det er noget alvorligt. Det kan simpelthen være blod blandet med sperm, som er helt ufarligt og oftest ikke kræver nogen behandling. Der er ikke rigtig nogen forklaring på hvorfor det kommer, men rigtig mange mænd får det i løbet af deres liv.
Jeg vil anbefale dig at kontakte din egen læge bare for en sikkerheds skyld. Hvis du er bange for at snakke med dine forældre om det, som du skriver i dit brev, har du altid selv mulighed for at kontakte din egen læge og få en tid alene. Nummeret til din læge står på dit gule sygesikringskort.
Jeg syntes også at du skal bare vide at der er nogle regler i loven der gør, at fordi du er under 18 år gammel, så har lægen faktisk ret til at kontakte dine forældre omkring dit læge besøg, da det er dem som har ansvaret for dig til du er myndig, og der er desværre ikke rigtig så meget du kan gøre ved det.
Jeg tænker at det ville være en god ide at få snakket med dine forældre omkring det, da det ligesom er dem som skal sørge for at du har det godt.
Måske det ville være nemmere for dig at evt. snakke med din far, da han jo også er en mand, og så derfra kan han hjælpe og vejlede dig og evt. støtte dig hvis du har brug for det.
Uanset hvad du vælger er jeg ret sikker på at dine forældre altid vil være der for dig, da det jo er deres job som sagt at du har det godt og er sund og rask.
Du kan også skrive til sexlinjen, da Sexlinjens rådgivere er virkeligt gode at tale om kroppens private dele og funktioner. Måske kan føles som et mindre skridt at tage fat i Sexlinjens brevkasse, før du ringer til din læge. Se her: Henvisning: Sexlinien
Jeg håber at du kan bruge mine råd og at du ikke går rundt og er bange mere, fordi det skal du ikke være, du kan tage det ganske stille og roligt. Hvis du har flere spørgsmål eller bekymringer er du altid velkommen igen til at kontakte os på BørneTelefonen.
Med ønske om en dejlig dag til dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen