Brev
Sår i munden
Hej
For 2 år siden, eller deromkring, fik jeg første gang sådan nogle sår i munden(de var/er meget betændte og sved af h til).
Sårene, som jeg ikke vidste hvad var, blev bare ved med at vokse og vokse, til en af dem næsten var på størrelse med en 1 krone. Det gjorde at jeg næsten ikke kun spise og drikke.
Jeg kom en dag til at snakke med min lærer om det, og hun sagde at det kunne være herpes (forkølelsessår) den type man mest ser omkring munden og ansigtet.
Jeg gik så hjem og søgte på billeder, og det lignede mine på en prik. Jeg var nu klar over at det var det, hvilket var en lettelse, da jeg var bange for at jeg var ved at få en eller anden creepy sygdom.
Nu vidste vi (mig og mine forældre), hvad det var, og min mor sagde at det gik over på et tidspunkt, men at det måske ville komme igen på et tidspunkt. Jeg var bare glad, for udsigten til at det gik over, men da der var gået 15 dage var det stadig ik gået over, hvilket min mor syntes var lidt underligt.
Jeg snakkede så med min storesøster om det, og hun sagde at både en af hendes veninder, og hendes kæreste har det. Hendes veninde brugte sådan en spray, som så lagde et beskyttende lag over såret, så hun kunne spise.
Mig og min mor gik på apoteket, og ekspedienten anbefalede så at jeg skulle bruge en gel, istedet for en spray, pga. stedet de(sårene) oftest var. Jeg fik så den her gel, som både healede, og lagde et lag over sårene. kort efter fik det lige så stille over, heldigvis.
Jeg havde læst lidt om det, og der stod at det ville komme ca. 2-3 gange om året, og at efter første gang, skulle der kun være et sår. Men jeg fik det hver anden måned og med 2-3 sår hver gang. Jeg kan mærke inden det kommer, for det svier lidt i området, og jeg lærte at jeg skal putte det på, så snart jeg kunne mærke det, og så ville sårene næsten ikke komme, og hvis de gjorde ville de hurtigt gå over.
I lang tid, næsten et halv år, har jeg så ikke haft det, og nu er det så kommet igen. Men pga. at det var så lang tid siden sidst, glemte jeg at smøre det der gel på, hvilket gør at det ikke hjælper en skid at smøre det på nu, og det driver mig til vanvid! jeg har 3 sår lige nu, og de svier helt vildt, og igen kan jeg næsten ikke spise.
jeg har haft det i en uge efterhånden, og de bliver bare ved med at vokse! Der kommer også flere og flere, da der kun startede med at være et sår.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gør, for det gør ondt bare at snakke, og mine veninder er ved at blive sindssyge af at høre mig, hvilket jeg godt kan forstå, men det gør bare så ondt.
Jeg er selvfølgelig glad for, at det ikke omkring munde, eller i ansigtet hvor man kan se det, selvom det nok gør mere ondt inde i munden. Jeg ved godt der ikke er nogen behandlinger mod det, ihvertfald ikke andet end midlertidige, men kan jeg ikke gøre et eller andet for at det ikke kommer???
Eller bare en måde at håndtere det på?
Hilsen den MEGET frustrerede..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære den meget frustrerede,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Du beskriver din situation virkelig flot og jeg må sige, at det er rigtig imponerende hvor meget, du allerede selv har undersøgt og fundet ud af!
Du skriver, at du gennem de sidste 2 år har oplevet at få flere sår i munden. Det lyder ikke spor rart og jeg kan godt forstå, at du gerne vil finde ud af, om du kan gøre noget for at undgå, at de hele tiden kommer igen. Der er flere årsager til, at man kan få sår i munden, og som du selv skriver, så er herpes en af dem. Herpes skyldes et virus, som vi ofte smittes med i den tidlige barnealder. Hos de fleste forløber den første infektion uden de store symptomer. Hos andre og især hvis man først smittes senere, så kan den give symptomer, der ofte vil være værre end de efterfølgende udbrud. Efter den første infektion vil virusset ligge sig i hvilende tilstand i ansigtets nerver. Senere vil den kunne komme tilbage og give et forkølelsessår. Forkølelsessåret vil oftest sidde på eller omkring læben – og sjældent inde i selve munden. Da forkølelsessåret skyldes et virus findes der en række midler, der er rettet mod det, som man kan bruge i behandlingen. De mest kendte er de her cremer og geler, som det også lyder som om, at du har prøvet, men det samme middel findes faktisk også i tabletform, som nogle har brug for at få i perioder, hvor de oplever mange udbrud. Det skal man have på recept hos lægen.
Så hvis du ikke allerede har været nede og snakke med din læge omkring alt det her, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god idé. Lægen vil også kunne hjælpe dig med at afgøre, om det rent faktisk er herpes. For da dine sår sidder inde i selve munden, som jo faktisk er lidt atypisk for de senere udbrud, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om det, som du oplever, måske i virkeligheden kunne være blister? Blister er nemlig netop tilbagevendende små sår, som man kan udvikle inde i selve munden. De kan ligne herpes, men er ofte mere smertefulde og kan derfor give problemer med at spise, som du jo også oplever. Der behøver ikke kun at være et – faktisk ser man ofte flere. Desværre kender man ikke årsagen til blister og derfor er der heller ikke nogen effektiv behandling. Men også her vil lægen kunne rådgive dig nærmere – og evt. være behjælpelig med noget, der kan lindre smerterne.
Jeg er rigtig glad for at læse, at du har flere omkring dig, der kender til din problemstilling – både dine forældre, storesøster og veninder. Det er altid rart at have støtte og nogen at snakke med omkring sine problemer. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er sjovt at skulle blive ved med at snakke om det. Jeg tror derfor også, at mit bedste råd til dig vil være at kontakte din læge. Jeg tror, at du har brug for råd og vejledning derfra, så du kan undgå de her udbrud og få noget, der kan tage det værste ubehag ved de udbrud, der måske vil komme alligevel. Har du mon et godt forhold til din læge? Ellers kunne du overveje, om måske en af dine forældre, din storesøster eller en veninde kunne tage med dig? Det kan ofte gøre det lidt lettere at komme af sted.
Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation, en masse information samt råd, som jeg håber, at du kan bruge. Du skal vide, at hvis du har brug for flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111 eller kontakte os på chatten eller SMS.
God bedring!
Kærlig hilsen
Børnetelefonen