Brev
rygning af tobak
hej!
jeg er en pige på 14 år og jeg har røget tobak nogen gange, nok det der svare til ca. 10-15 cigaretter i alt. jeg har besluttet mig for at stoppe, for jeg synes at jeg er for ung til at blive afhængelig. det jeg er bange for er om jeg kan blive syg af det nu (fx. kræft). kan man det? kan det skade lungerne allerede nu? på forhånd tak!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Jeg er ikke læge, men tror slet ikke, at du behøver at bekymre dig om, at dine lunger allerede nu har taget skade. Hvis du ikke har røget mere end 10-15 cigaretter, så vil det ikke kunne udløse lungekræft...
Jeg synes, det er rigtig fornuftigt af dig, at du har valgt at stoppe med at ryge, inden du bliver afhængig og inden det gør varig skade på dine lunger.
kærlig hilsen BørneBrvkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.