Brev
Ondt når jeg tisser
Hej. 🙂
Jeg er en pige på 16 år.
Jeg har en kæreste, og når vi er seksuelt sammen bruger vi ikke kondom. Men jeg er dog beskyttet af P-piller.
For 2 dage siden begyndte det at gøre ondt når jeg tisser, men kun når jeg tisser det sidste ud. Det føles også somom at jeg hele tiden skal på toilettet.
Har siden da også haft konstant ondt i hovedet.
Håber virkelig at i kan hjælpe mig med, hvad der er sket.
Knus
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Når det gør ondt når man tisser, samt at man skal tisse oftere er det som regel tegn på at man har en urinvejsinfektion, det vil sige bakterier i urinrøret. Det kan ske på mange måder, så det behøver ikke at have noget at gøre med, at du har haft sex.
Hvis man oplever det, er det vigtigt at gå til lægen. Hos lægen tisser man på toilettet i en kop, bagefter undersøger lægen eller sygeplejersken om der er tegn til bakterier i urinen i koppen. Hvis der er bakterier, får man en antibiotika – medicinkur mod bakterierne.
Det er vigtigt at drikke rigeligt med vand, hvis man har en urinvejsinfektion, så urinrøret kan blive skyllet igennem.
For at undgå urinvejsinfektioner er det vigtigt at være klædt varmt på om vinteren, sørge for at tømme blæren helt når man er på toilettet og tørre sig retning forfra og bagud.. Hvis man har haft sex er det en god idé at gå ud og tisse bagefter, så urinrøret er skylles igennem for mulige bakterier.
Du fortæller, at du og din kæreste ikke bruger kondom når I har sex. P-pillerne beskytter dig mod graviditet, men de beskytter dig ikke mod kønssygdomme. Når noget klør og svier ved skedeindgangen og i urinrøret kan det udover en urinvejsinfektion også være tegn på klamydia.
Klamydia er en kønssygdom som smitter ved sex uden kondom. Det er meget vigtigt, at man som pige bliver behandlet med medicin hos lægen hvis man har klamydia, da klamydiainfektion kan gøre det sværere at få børn senere.
Jeg vil foreslå, at du går til lægen og bliver undersøgt for urinvejsinfektion og klamydia. Det vil også være en rigtig god ide, at din kæreste bliver testet for klamydia. I kan også overveje at bruge kondom, det er helt klart det sikreste til at beskytte sig mod kønssygdomme.
Du er meget velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har flere spørgsmål eller noget du bare gerne vil snakke om.
Kærlig hilsen BørneTelefonen