Brev
OCD – Tvangstanker.
Hej. Jeg er en pige på 14 år, og jeg er ikke sikker på, om jeg har tvangstanker. Jeg kan ikke gå ud på badeværelset uden at trække badeforhænget fra. Det er ikke, fordi jeg er bange for, om der er nogen bag ved det. Grunden til et er, at jeg tror, at hvis jeg ikke gør det, skal der ske noget dårligt ved mig eller nogen jeg holer meget af.
Jeg finder det meget ubehageligt, når folk jeg ikke stoler på kommer tæt på mig. Jeg føler, at jeg bliver meget beskidt, og jeg tror, at jeg skal blive overfaldet af personen der nu er tæt på mig.
Jeg er tit ked af det, jeg ved bare ikke hvorfor. Hvis der er noget, jeg tror jeg har glemt at gøre, kan jeg ikke lade vær med at tænke på det og være urolig omkring det, før jeg har fundet ud af om der er ordnet. Hvis jeg holder i skarpe genstande, eller jeg bare har muligheden for at skade en person, er jeg bange for, at jeg gør det. Jeg har tit haft lyst til bare at slå til en, derfor klemmer jeg bare i folks hånd. Jeg bliver aggresiv når jeg skal skære i ting.
Jeg kan slet ikke klare, hvis toilet papiret vender den forkerte vej, og det er bare blevet værre og værre.
Vil i ikke godt hjælpe mig med at finde ud af, hvad det er der er galt med mig? Jeg har været til lægen, og hun siger det tyder på OCD. hun anbefaler en psykolog. Jeg skal også gå til psykolog og har fået sendt en mail til en børnepsykiater. Jeg er bange for, at jeg er blevet syg.
Jeg ved nogen gange slet ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, og det eneste der kan gøre mig glad, er når min kæreste snakker med mig. Han gør mig lykkelig hele tiden, men han kan jo ikke kun være sammen med mig. Han har sin skole, sine venner og sin familie. Jeg føler mig tit ensom, og jeg hører nogen gange stemmer, men det er ikke så tit. Jeg får rigtig meget marreridt og jeg tænker på det hele tiden. Jeg kan ikke få de dårlige tanker ud af hovedet.
Please hjælp mig. – Jomfruen.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Jomfruen, pige på 14 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen - jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig. Jeg vil gerne undskylde, at du først får svar nu, men nogen gange kan man være uheldig at svaret bliver lidt forsinket, når der har været en ferie (efterårsferie) inden over.
Det første jeg får lyst til at sige til dig er, at det lyder dejligt, at du har en kæreste, der gør dig glad og lykkelig - det må være skønt at mærke - og måske en god følelse at prøve at holde fast i, når de svære tanker overmander dig (?).
Du fortæller, om flere følelser, oplevelser og tanker der er svære at styre og håndtere for dig - Følelser og tanker der måske gør dig bange og ensom... Mon det er rigtig forstået..?
Jeg tænker, at du (og dine forældre?) har gjort det helt rigtige i at kontakte din læge, så at du kan få hjælp af en psykolog og muligvis en børnepsykiater.
Jeg kan ikke svare dig på, om du er ved at blive syg, ligesom jeg ikke kan fortælle dig, hvad der er galt med dig, for det kan man ikke vide ud fra et enkelt brev. Men din læge har ret i at dine handlinger kunne tyde på, at du har OCD (der jo er et andet ord for tvangstanker/ tvangshandlinger. Tvangshandlinger er- hvis man ofte føler, man er nødt til at gøre noget bestemt, - som regel for at undgå noget andet.) OCD kan behandles, så hvis det er det, du plages af, så kan det altså godt holde op igen!
Jeg tænker, at du måske, hvis du kan, skal fortælle dine forældre, at du er bange... Tror du, at du kan det..? Måske I sammen kunne lægge en plan for, hvad du og de skal gøre for at støtte dig i de situationer, hvor du bliver bange.
Måske I kunne lave en aftale om, at du kan vække din mor eller far, når du f.eks. vågner om natten af et slemt mareridt. Måske de kan sidde ved dig til du er faldet til ro og kan sove igen..? At mærke et andet menneskes nærvær kan ofte opleves trygt og beroligende.
Hvis du ikke tror, at du kan tale med dine forældre om det (?), kan du måske finde en anden voksen, du har tillid til, og som du ved vil støtte og hjælpe dig. Det kunne måske være én af dine bedsteforældre, eller måske hvis du har en storebror eller storesøster..? Mon du kan det..?
Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt, at du ikke går rundt med alle disse tanker alene... Svære tanker kan ofte føles større, mere skræmmende og uoverskuelige, når man "bærer" rundt på dem alene - kan du mon følge mig i det..?
Du fortæller ikke, om du har fået tid hos en psykolog eller børnepsykiater, men jeg håber, at du er kommet i gang med samtaler og måske undersøgelser.
Du skal vide, at du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en rådgiver - vi vil gerne lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.