Brev
OCD (slemt)
Hej børnetelefonen.
Da jeg var 8 år gik jeg til pskykolog pga ocd, men efter at jeg er blevet 13 år er der sket det.
– jeg tjekker altid hvor meget strøm der er tilbage på min computer og i pad så jeg ikke laver andet end det.
– min telefon og i pad må ikke røre noget når jeg skal sove.
– jeg bekymre meget om døden og for åndssvage tanker.
– når jeg låser en dør tjekke jeg det 20 gange.
– når jeg sender breve eller pakker tjekker jeg om gaven er der i 20 gange og nogengange pakker jeg gaven op igen.
Jeg kan ikke holde det ud længere så hjælp har i råd?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Tak for dit brev! Det er så godt du skriver herind, fordi jeg kan godt forstå at du ikke kan holde det ud længere og du gerne vil have råd til hvordan du får det bedre. Du deler i højeste grad den følelse med andre børn og unge som også har OCD, og da er det dejligt at vide at man kan få hjælp.
Som du selv skriver kan tvangstankerne og tvangshandlingerne tage rigtigt meget af ens tid, faktisk så meget at OCD fylder alle ens vågne timer. Og det er på ingen måde sjov.
Jeg kan blive lidt nysgerrig på om du har fortalt nogen at din OCD driller dig mere nu. Hvis du ikke har, så er det måske en god idé at snakke med dine forældre eller en anden voksen som du er fortrolig med. Du fortæller i dit brev at du tidligere har gået til psykolog. Hjalp det dig dengang? Måske husker du nogle af de ting psykologen sagde at du skulle gøre den gang som hjalp? Lige meget hvad tænker jeg at det er rigtig vigtigt at du får hjælp af dine forældre til at komme forbi og se din egen læge som kan vurdere om du skal se en psykolog igen eller om du måske har brug for at se en børn- og ungdomspsykiater.
Selvom det føles svært nu så håber jeg at du husker at man kan få hjælp med sin OCD, så man får det meget bedre, nogle bliver også helbredt fra det. Jeg håber virkelig at du får hjælp fra dine forældre til at opsøge den hjælp du har brug for. Held og lykke med det hele!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen