Brev
Ocd
Hejsa, jeg er en pige på 12 år ( snart 13 ).
Jeg har næsten hele mit liv haft ocd men det har dog aldrig været slemt men jeg mistænkte stadig at der var noget galt. Så for 2 år siden havde jeg det rigtig dårligt i skolen og ville aldrig i skole pga af min vægt ( jeg har det bedre i dag og tabt mig en del ) men jeg begyndte efter det at få nogle tanker. Det kunne fx være at jeg skulle skubbe forhænget på badeværelset væk og åben skabet ved siden af HVER gang jeg gik på wc. Jeg blev ret træt af det men forsatte bare.
Jeg begyndte på nogle flere tvangstanker ( tror det var det eller så var det bare tanker ) men jeg havde tanker om at jeg skulle gøre noget ellers vil nogen dø. Jeg ignoreret det bare og tænkte det var normalt. 1 år efter så jeg en video om ocd og fik et chok. Jeg gjorde alle de ting som stod i videoen. Jeg ved godt man aldrig skal stole på nettet men jeg troede stadig på det og anede ikke hvad jeg skulle gøre. Så jeg talte med min mor, hun sagde at det var normalt, men hun valgte alligevel at tale med sin søster, og hun sagde også at det bare var normalt.
Men et par måneder senere blev det hele noget fucking lort, det begyndte at blive værre og værre. Endte med at jeg ikke kunne gå nogle steder uden at jeg skulle gøre noget ellers ville der noget skidt ske eller nogen ville dø. Nu er det hele værre end det var og jeg kan ikke klare det mere.
Jeg har grædt næsten hver dag fordi jeg er så bange for at der er bogle der skal dø og jeg kan bare ikke holde ud længere. Jeg har prøvet flere og flere gange at tale med min mor men jeg fik aldrig modet til det. Men jeg fik endelig modet til det og sagde det til hende, men hun sagde bare nå og okay. Jeg blev helt mundlam.
Jeg havde seriøst taget så meget mod og har det fucking af lort til og så vil hun ikke engang hjælpe mig. Jeg sagde at skulle gøre ting 2,3,4,5,6,8,10 osv gange men det lød som om hun ikke vidste hvad hun skulle sige. Jeg følte også lidt at hun måske tænkte at det bare var noget jeg tænkte mig frem til og ikke var rigtigt. Men også at hun måske er lidt agtig nervøs for det, da det jo er en diagnose, jeg aner det ik.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre nu. Hjælp mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år,
Tak for dit brev og hvor er det bare sejt at du skriver her til BørneTelefonen. I dit brev skriver du, at du i mange år har haft tanker, som du tror kan være tvangstanker.  Du skriver at der er nogle ting du føler du skal gøre, for at der ikke sker noget skidt eller at nogen dør. Hvor lyder det hårdt, at have det sådan.
Du skriver også, at du ikke kan klare det mere og at du har grædt næsten hver dag fordi du er så bange for, at der er nogle der skal dø og at du bare ikke kan holde det ud længere. Jeg kan godt høre at det er meget svært at være dig lige nu. Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af at være fanget i en fælde, som føles umulig at slippe ud af. Er det mon sådan du har det?
Du starter dit brev med at skrive at du hele dit liv har haft OCD. Du skriver at du har set en video om OCD og at du fik et chok fordi du gjorde alle de ting, som stod i videoen. Du har flere gange fortalt din mor hvordan du har det, og det har krævet meget mod. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og skuffet når du ikke føler at hun hjælper dig. Det er utrolig flot af dig, at du gjorde det og at du fandt modet til det. Det viser at du er en moden pige, som er god til at mærke, hvad du har brug for og at du kan række ud efter hjælp. Det er virkelig flot.
Det er vigtigt at du får talt med en læge om dine tanker. Har du mon mod på at sige til din mor, at du har brug for at tale med en læge? Vil hun kunne hjælpe dig med at ringe til jeres læge og bestille en tid? Det ville være godt, hvis du endda kunne få hende med. Kunne du mon sige til din mor: “Mor, jeg har brug for at du hjælper mig. Jeg vil gerne tale med en læge om OCD” eller noget i den stil?
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært, at skulle tale med din mor endnu engang. Især når du ikke følte at hun lyttede sidste gang du prøvede. Det er sådan at din mor skal hjælpe dig når du har brug for det. Det er faktisk hendes opgave.
Din læge vil kunne hjælpe dig og vil muligvis foreslå at du snakker med en psykolog om dine tanker.
Det er også en mulighed at du selv bestiller en tid ved lægen, hvis du føler at du ikke kan tale med din mor. Du kan finde telefonnummeret på dit sundhedskort. Så ringer man til en sekretær, som ofte spørger, hvad det drejer sig om. Her kan du måske sige, at du gerne vil tale om OCD. Man skal oplyse sit cpr-nr. som også står på sit sundhedskort.
Det er sådan at din læge normalt skal fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Du kan fortælle lægen , hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.
Jeg tror på at du kan finde modet til at tale med din mor endnu engang, det skriver jeg til dig, fordi jeg i dit brev kan læse at du har gjort det før, selvom det var meget svært. Det er flot!
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111 og få et råd, hvis du føler du får brug for det.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.