Brev
Muligvis depression? eller er jeg helt væk?
Hej Børne brevkasse.
Jeg havde siddet og skrevet et meget langt brev og jeg kom så til at trykke Enter. Flot! alt blev slettet.. Nå nu til sagen:Som overskriften siger tænker jeg på om jeg måske kunne have en depression? Jeg har kigget på Netdokter.dk og set nogle symptomer. Der står at man mindst skal have 2 symptomer af nedstående hver dag i mindst 14 dage:
1. Følelse af nedtrykthed. = Hver dag efter skole føler jeg mig helt nede og tænker over alt jeg har gjort/sagt i skolen og føler mig som et forfærdeligt menneske s:..Markant nedsat lyst/interesser. = Jeg har ikke lyst til noget. Jeg vil bare ligge i min seng under min dyne til jeg dør..Reduceret energi, svær træthed.= Jeg er HELE tiden træt. Jeg kunne sove når som helst 🙁
Samt mindst to af følgende: Nedsat selvtillid eller selvfølelse. = Jeg har de sidste 2 år hadet mig selv. Mit udseende og min personlighed! Selvbebrejdelser, svær skyldfølelse. = Jeg føler tit at jeg gør alt forkert og at jeg bare ik kan gøre noget rigtigt 🙁 Ligesom det første: Hver dag efter skole føler jeg mig helt nede og tænker over alt jeg har gjort/sagt i skolen og føler mig som et forfærdeligt menneske.
Tanker om død eller selvmord.= Jeg har tit haft selvmordstanker, jeg har cuttet og jeg har stået med pillerne i hånden, men i sidste øjeblik har jeg stoppet mig selv pgr. af min familie :-(! Tænke- og koncentrationsbesvær. = I skolen SKAL der være 100% stilhed før jeg kan tage mig sammen til at læse :/ Matematik kan jeg aldrig forstå og jeg kan aldrig samle mig om tingene, det virker så uoverskueligt…Svær indre uro eller modsat: hæmning. ved ik hvad det er..Søvnforstyrrelser.= Den sidste uge har jeg slet ikke kunne sove, jeg har vendt og drejet mig i flere timer. Jeg har stået op 1-3 gange om natten og troet det var morgen, jeg kan kun sove om morgenen når jeg jo skal op, dér er jeg ved at døøøø.
Betydningsfulde ændringer i vægt eller appetit.= Tror ikke det har noget med det at gøre men i starten af 2011 har jeg gået fra 59,5 kg og ned på 50. Men efter jul har jeg taget på og har i denne måned vejet højest 55 kg 🙁 Men dagen efter vejede jeg 53? Jeg tør slet ikke veje mig mere, og jeg æder hele tiden, kage og alt muligt :-(!!!
Undskyld jeg lavede sådan et langt brev med besvarelser ved symptomerne… Men jeg håber du kan hjælpe HURTIGT!!! :-(!!! Jeg glemte også at skrive at jeg ca. græder hver dag :'( af forskellige grunde…Hjælp!
Knus den trise pige..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 13 år”.
Mange tak for dit brev, hvor er det godt, at du trods de mange ting du slås med, stadig har fundet overskud til at skrive til BørneBrevkassen. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du virkelig har det svært… Og jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at du kommer i kontakt med en fagperson, som kan fortælle dig, hvad du fejler…
Du fortæller ikke noget om, hvorvidt du har fortalt til for eksempel din mor eller far, hvordan du har det…? Det er rigtig vigtigt, at du ikke står alene med det her, for det er mere end man kan som 13-årig… Desuden skal man have sine forældre med til lægen, når man er 13 år. Kunne det være en mulighed at snakke med dem om det…?
Hvis du har et godt forhold til din klasselærer, kunne du måske få hendes hjælp til at opsøge skolens sundhedsplejerske… Hos hende kan du få en god snak om alle de symptomer, du oplever… Hun vil sikkert også kunne fortælle dig, om du bør gå til lægen…
Jeg er ikke læge og kan på ingen måde fortælle dig, om du har en depression eller ej, men jeg synes dine symptomer lyder alvorlige. Selvom det måske ikke er en depression, så har du alligevel brug for noget hjælp, så du kan få en hverdag med glæde og smil.
Hvis du får brug for at snakke videre med en anonym voksen og måske uddybe nogle af de ting, som du ikke fik med i brevet, så er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage kl. 11-23.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.