Brev
mor er syg hjælp!
min mor er syg på det mentale og det kan komme til at gøre rigtig ondt på mig fx lige nu har min mor igen en helt anden opfattelse en andre og når min far sige noget sviner hun det bare til så min far bliver nød til at rette sig ind efter hinde hun har en opfattelse at jeg har virkelig store problemer så hun vil tage det op i skolen og alle mulige andre steder
hjælp min hilsen dreng.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Øv, det lyder til at din mor har det rigtig skidt. Og som du skriver, kommer det til at gå ud over jer andre i familien også. Og så kan det være svært både at være din mor og jer andre..
Jeg ved fra andre børn/ unge som dig, at det kan være utrolig svært at leve sammen med en forælder, som er syg. Når man er mental syg eller psykisk syg, som man også kalder det, kan man blive uforudsigelig og reagere på en anden måde end raske personer gør. Man kan både blive meget vred eller ked af det, men man kan også nemmere misforstå ting.
Måske har din mor misforstået, hvordan du har det? Eller måske kan hun godt mærke på dig, at der er noget du bekymrer dig for, som hun så tror er skolen - men måske handler din bekymring om din mor? Men uanset hvad, så er det jo ikke i orden, at det går så meget ud over dig. Derfor tænker jeg at nogle voksne skal hjælpe dig.
Du skriver ikke så meget om din far og jeres forhold, men jeg tænker på, om du kan bruge ham til at tale med? Nogen gange er det rart at tale med en, som selv ved, hvordan det er at bo med en person, som er syg.. Og det gør din far jo. Andre gange kan det være godt at tale med nogen andre end dem, man bor sammen med. Det kunne måske være en onkel, morfar en lærer eller en anden voksen, du har tillid til?
Der findes også steder, hvor pårørende til psykisk syge forældre, kan få hjælp. Måske ville det være rart at tale med andre børn i samme situation?  Måske kan foreningen SIND hjælp dig og din far med at undersøge, hvad der er af tilbud i nærhenden af, hvor du bor.. I kan komme i kontakt med dem via deres hjemmeside på www.sind.dk...
I din situation vil det måske også være rart at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores rådgivere? Så vil du have mulighed for at fortælle lidt mere om hvordan det er at være dig og hvad du har brug for hjælp til.
Bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.