Brev
Min forfærdelige historie…
Kære BB.
Jeg har et problem…. min far har en sygdom vilket gør mig ked.
Han har den her sygdom der gør han ikke er sig selv og min historie er lang så jeg prøver at gøre den kort.
Det skete en lørdag aften vist nok jeg var ked af det begrånd af sygdommen og andet jeg skrav meget til min mor over skype ( De er skilt ) Jeg var bange så jeg sente et brev til min far over Emai. I den stod der noget om vordan jeg havde det og han blev ked jeg fik lov til at gå en til min mor så det gjorde jeg.
Idag sagde han noget over mobil meget og det gjorde det være. Vi skypede men han var ikke sig selv jeg enså han virkede fuld jeg tænkte bare tybisk far ! Jeg syntes han enten er fuld eller syg.
Så vi fik aldrig avtalt noget med at komme hen til min farmor og farfar men vi snakkede med dem efter det og de kom og hentede os dagen efter.
Så ja nu skal vi til sagen min far drikker bedgrånd af sygdommen og fordi jeg gjorde ham ked af det.
jeg er bekymret for min far vad kan jeg gøre?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Tak for dit brev herind til brevkassen. Hvor er du bare god til at beskrive hvordan din verden er for tiden. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå du er bekymret for din far. Det er aldrig rart, at opleve ens forældre være syge.
Det er ikke din skyld, at din far drikker. Det er ikke din skyld lige meget hvad du siger eller gør. Der er rigtigt mange grunde til at nogle voksne drikker for meget, men det er deres voksen ansvar og ikke noget deres børn er skyld i.
Har du mon talt med nogle voksne om, hvordan du har det, når din far nogle gange drikker for meget? Det vil være rigtig godt at fortælle om det, så de voksne kan hjælpe dig, og få hjælp til din far så han ikke drikker. Ellers vil det være vigtigt, at du ikke er hos din far, når han er fuld - men er et sted, hvor du er tryg og har det godt.
Jeg ved fra nogle andre børn, at de ikke vil tale om det til de voksne. Nogle af dem føler, at de sladre om deres forældre ved at fortælle det, andre er flove over det, og ved ikke hvad de skal gøre. Kender du til nogle af de følelser…?
Selv om du måske gør, vil jeg alligevel opfordre dig til at tale med voksne om det. Du kan som barn ikke gøre noget for, at din far drikker mere eller mindre. Det er en voksen opgave, men det ændre ikke ved de følelser du går med.
Kan du tale med din mor om, hvordan du har det? Måske har du det bedre med at tale med din farmor og farfar som du skulle hjem til den anden dag, hvem mon vil være bedst tænker du…?
Jeg tænker også, det vil være en god ide for dig, at tale om dine tanker og bekymringer i forhold til din fars sygdom. I dit brev skriver du ikke noget om, hvad det er han fejler. Mon det er noget der bekymre dig eller gør dig urolig for ham...? Hvem mon du har mod på at tale med? Måske kan du lave en liste over dem du kommer i tanke om?
Jeg tænker, du er rigtigt sej, når du sender en e-mail og fortæller din far om, hvordan du har det. Nogle gange kan det vi fortæller godt gøre, at andre bliver kede af det. Alligevel tænker jeg, at du dengang gjorde det rigtige, og jeg spekulerer på, om du kan skrive til ham igen og fortælle ham hvordan du har det og det du håber på vil ændre sig og blive anderledes. Måske vil det også være en hjælp at tale med sød lærer på din skole, så din skole også ved, at du går og er bekymret...Måske har du selv mod på at tale med en lærer, måske har du en veninde der kan hjælpe dig eller måske din mor og du sammen, kan tale med skolen?
Jeg tænker, at det vil være godt, at skolen ved, at du ikke har det helt godt med din fars sygdom og det, at han drikker. Så skolen også kan hjælpe dig.
En anden mulighed for dig er, at besøge en hjemmeside der hedder www.dedrikkerderhjemme.dk . Det er en side til børn, som hjælper børn, når de voksne drikker for meget alkohol. Jeg tænker, den side er et besøg værd for dig.
Jeg er lidt i tvivl om, hvad det er for en sygdom din far har, men måske har du lyst til at tale om det, med en rådgiver i telfonen. Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er helt gratis at ringe dertil, du kan snakke med os om alt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen.