min farfar

hej bb
jeg hedder s…. jeg er 14 år min farfar er meget syg han har kraft og jeg har fået af vide at han måske dør i weekendten jeg savner ham men min mor og far ville ikke have at jeg ser ham nu de ville have at jeg husker ham som jeg så ham sidst.

men jeg ville gerne se ham det er trist at få at vide at han måske dør i weekendten og sidste gang jeg så ham var allersidste gang jeg skulle se ham :,,,,,,(

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Jeg er ked af at høre, at din farfar har kræft. Jeg kan godt forstå, at det er svært at få af vide, at din farfar kan dø i weekenden, og at du savner ham. Jeg håber ikke, at mit svar kommer for sent, og du derfor ikke kan bruge mine svar.

Jeg kan læse, at du gerne vil se din farfar, da det er trist at vide, at sidste gang du så ham var allersidste gang, du skulle se ham. Men at din mor og far ikke vil have, at du ser ham som han er nu, men vil have at du husker ham som du så ham sidst.

Forældre vil næsten altid gøre det bedste de kan for at passe på deres børn, så jeg gætter på at det er det, de mener, de gør nu med dig. Jeg ved ikke om du har prøvet at sætte dig ned og tale med dine forældre om, hvorfor du gerne vil se ham? Har du mon sagt, at det betyder rigtigt meget for dig at se ham en sidste gang..?

Jeg gætter på, at de er bange for, at du kun skal huske ham som en syg mand, men hvis du er sikker på, du også vil huske alle de andre ting, kan du måske fortælle dem det?? Evt. kan du bede dem om at forberede dig lidt på, hvordan han ser ud, så kan det som regel modvirke at man får et chok...

Det kan også være, at det ville være nemmere, hvis du kun talte med én af dem? Jeg ved ikke, om det kunne være en ide? Hvis I så blev enige om, at det måske ville være okay, at du kunne se ham alligevel, kan I måske tale med den sidste bagefter?

Jeg ved ikke, om det måske ville være bedre for dig at tale med en anden voksen først? Evt. bare for at få tankerne på plads og finde ud af, hvad du gerne vil fortælle dine forældre, og hvorfor du egentligt gerne vil se din farfar en sidste gang.

Det er altid meget svært at skulle miste nogen man elsker rigtigt højt og er rigtig glad for. Jeg håber, at du kan bruge rådene, men hvis du får brug for at høre om mere, eller måske tale med nogen andre voksne om, hvordan det er at miste én man holder af, er du altid velkommen til at skrive til BørneChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Mange kærlige tanker
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.