Min far er psykisk syg

Hej BørneBrevkassen.

Jeg er en pige på 14 år, der dagligt går rundt med bekymringer og triste tanker.

Det står sådan til, at min far for ca. 8 år siden gik ned med stress på sit arbejde. Det var vidst også noget med at hans kollegaer “mobbede” ham, da min far nok altid har været en meget sårbar mand…

Han blev indlagt på hospitalet på mine forældres bryllupsdags, og det var nok den mest traumastiske dag jeg nogensinde har oplevet.

Det stress har påvirket ham så meget, at han nu er blevet psykisk syg… Han går altid og mumler sære ting for sig selv, græder ofte og bryder nogen gange helt sammen.

Det er rigtig hårdt at se ham sådan, især fordi man føler at man er den vokse i de siturationer.

Min mor er vidst også ked af det, selvom det ikke er noget hun giver indtryk for.

Jeg føler ikke rigtig mine forældre tager særligt meget ansvar – det har nok noget at gøre med min fars sygdom. De bekymrer sig f.eks. ikke for om jeg kommer hjem kl. 11 – uden at have ringet eller noget. Og de har aldrig styr på noget, når det kommer til mig.

Jeg har aldrig nogensinde fortalt nogen dette i frygt for, hvad de vil gøre/tænke. Psykisk sygdom er på en måde lidt et “tabu” her i Danmark desværre.. og derfor føler jeg ikke jeg kan f.eks. snakke med mine veninder om det. Også fordi jeg aldrig har nævnt, der var noget galt.

Jeg har sagt en lille del af det til min mor – men tro mig, hun forstår det ligesom bare ikke. Hun siger bare, at vi ikke skal være så hårde ved ham… Og det betyder så at fortsætte.

Jeg har heller aldrig nogen venner med hjemme – netop fordi jeg er så bange for at min far skulle få et af de “flip”. Om de er også godt trætte af at det altid er hos dem… hvilket man jo godt forstår. Jeg føler bare at jeg ikke kan fortælle dem det… er lidt for bange.

Bryder tit sammen herhjemme (uden mine forældre ved det), men holder en “facade” i skolen og andre steder.

Men der er så meget bag… Jeg ville ønske jeg kunne snakke med nogen om det, men det er alt for sårbart og især fordi jeg er en ret indelukket person, hvad sådan noget angår.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år

Tak for dit brev. Hvor er det et flot brev, du har haft mod til at skrive til os. Det beskriver godt, hvordan du har det lige nu, og jeg kan godt forstå, at det er svært for dig.

At vokse op med en forælder, der er psykisk syg, er rigtig hårdt for hele familien, og de følelser, som du beskriver, deler du med mange andre børn, som vokser op med psykisk syge forældre. Det er bare ikke alle børn, der har det samme mod som dig til at bede om hjælp.

Du skriver, at du har forsøgt at snakke lidt med din mor. Det er rigtig godt! Selvom der ikke kom noget ud af det sidst, har du så mod til at prøve at snakke med din mor igen? Tit ved man som forældre ikke helt, hvad man skal gøre, og så kommer der sådan et svar, som din mor gav dig.

Det kan godt være, at din mor har brug for at snakke med en voksen om, hvordan de hjælper dig bedst, og da kunne Forældretelefonen på tlf. 35 55 55 57 være en hjælp til din mor, tænker jeg. Men det er vigtigt, at din mor ved, hvordan du har det for at kunne hjælpe dig.

Måske kunne det også være en hjælp for dig at gå til jeres læge. Tit kan lægen også hjælpe med forslag, der kan aflaste familien og dig. Måske kender lægen nogle steder, hvor man kan komme til at snakke med andre unge, der har en psykisk syg forælder. Tit er det meget lettere at åbne sig op og få snakket, når man er sammen med nogle, der kender til, hvordan det er at have en forældre, der ikke altid har det godt.

Jeg ved godt, at det er svært at få taget hul på sådan en snak. Jeg tænker, at du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke udfra. Det kan være en støtte, når man skal tale om noget, der er svært. Heldigvis er det tit sådan, at tanken om at få fortalt noget er værre end virkeligheden.

Jeg ved, at der i nogle kommuner findes netværksgrupper for børn med psykisk syge forældre. Måske kunne du kigge på din kommunes hjemmeside eller ringe derop og høre, om der er sådan et tilbud i din kommune.

Der er også den rådgivning, der hedder www.tabu.dk, hvor jeg også tror, du vil kunne finde svar på nogle af dine spørgsmål. Måske var den et besøg værd?

Måske føler du, at det hele er lidt for meget for dig lige nu, så det kunne hjælpe dig at ringe til BørneTelefonen på tlf 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke, og de kan måske hjælpe dig med at få vendt det hele endnu en gang, før du beslutter, om du vil gå videre med noget af det.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.