Brev
Manio deprassiv
Hej
jeg er en dreng på 13 år, som faktisk er ret populær, men stadig har det svært tit.
Jeg har det rigtig dejligt herhjemme og har en skøn familie.
Jeg er ikke overvægtig eller noget som helst i den stil.
Jeg bliver tit meget ked af det indeni på en underlig måde (ja ved godt at jeg er teenager, men det har ikke noget med det at gøre, seriøst). Selvom jeg er ret populær og har det dejligt herhjemme, har jeg nogen gange bare ikke lyst til at være her…. Tror måske jeg er manio deprassiv;-(
Hvad tror i og hvad synes i jeg skal gøre?
Hilsen b.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år, tak for dit brev med overskriften "Manio depressiv"!
Det er godt at høre, at du er ret populær og har det dejligt derhjemme!
Men der er alligevel et eller andet, der knirker, når du føler, at du tit har det svært og også indimellem føler, at du ikke har lyst til at være her længere…
Umiddelbart tror jeg ikke, ud fra dit brev, at du er manio-depressiv, som du skriver, men det er åbenbart noget, du selv har tænkt. Jeg ved, at det er normalt at have humørsvingninger i puberteten, fordi hormonerne ændrer sig og også kan påvirke, hvordan man har det psykisk. Måske har det noget med det at gøre. Men når du selv er bekymret, så er det nok en god ide at prøve at snakke med nogen om det, så det ikke kommer til at fylde for meget hos dig.
Du spørger om, hvad du skal gøre. Jeg vil tro, at det bedste ville være i første omgang at tale med dine forældre om, hvordan du føler. Det kan jo så være, at I finder ud af, hvad der kan være grunden til, at du har det, som du har det. Ellers kunne det nok være en god ide at vende det med din læge for at få en fagmands vurdering?
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.