Kløe, svie. Kan man vente?

Hej,
jeg har i ca. 1 år haft perioder hvor det kløer rigtig meget i mit underliv, og det er virkelig irriterende. Men jeg Vil virkelig ikke sige det til nogen, og det har jeg bestemt mig for, for jeg har en læge jeg virkelig ikke kan lide, og mig og min mor er ikke særlig tætte, jeg har set et produkt på nettet, til at behandle irritationer så som svamp og sådan.

Men kan jeg godt vente til jeg så bliver 18, for så kan jeg jo købe det? Eller sker der noget ved det? Og ellers kan man købe det i matas eller på apoteket, og hvor gammel skal man være for at købe medicin? Håber virkelig i vil svare, for jeg ved ikke hvem jeg ellers skal spørge.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år, tak for dit brev "Kløe, svie. Kan man vente?"

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have løst dit problem, det er jo helt tydeligt, at det er ubehageligt for dig i de perioder, hvor du har megen kløe. Nu har det stået på ca. et år, så jeg synes det er rigtig godt, at du nu vil have gjort noget ved det.
Det er bare rigtig ærgerligt, at du ikke kan lide din læge, for jeg tror, det er vigtigt, at du får fundet ud af baggrunden for kløen. Det kan skyldes svamp, men der kan også være andre grunde til det. Og jeg mener ikke, man skal behandle symptomer uden at kende årsagen. Så hvis du ikke vil tale med din læge om det, vil jeg foreslå, at du taler med skolesundhedsplejersken om det. Eller måske en på apoteket - de har også tavshedspligt. De kan også fortælle dig om, hvilke aldersgrænser, der gælder for hvilken medicin, jeg er ikke selv helt sikker på de nøjagtige regler..

Selvom man kan købe håndkøbsmedicin uden recept, skal man kun købe medicin, man er blevet anbefalet af sin læge.Du skriver, at du og din mor ikke er så tætte, så du vil ikke tale med hende om dit problem. Jeg tror, det ville være godt for dig, hvis du kunne få støtte fra hende. Men det kan være svært at vide præcis, hvordan I kan få et tættere forhold, så jeg vil foreslå, at du ringer til BørneTelefonen for at få en mere uddybende snak om det med en rådgiver. En anden mulighed er at logge på Børne- eller UngeChatten her på hjemmesiden, hvor du kan skrive med en rådgiver...

Mange hilsner
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.