Jeg skal måske til psykolog

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp! Jeg kan godt forstå, at det ikke har været sjovt at være dig her på det sidste, men hvor er jeg bare glad for at læse, at du har fået åbnet op for det hele og snart vil få den helt rigtige hjælp til at få styr på den her stemme, som du har hørt igennem de sidste år.

I virkeligheden har du jo allerede taget det allersværeste skridt – netop at fortælle andre om dit problem. Jeg kan godt forstå, at omstændighederne omkring det måske ikke lige var dem, som du havde håbet, men omvendt så skal vi nogen gange bare kastes ud i det og så ender det alligevel helt okay. Jeg kan godt forstå, at det kan bekymre dig, at du skal snakke med en fremmed voksen. Men du skal huske på, at psykologen er en professionel, der netop er vant til at snakke med børn og unge, der fx oplever det samme som dig. Ofte vil de første samtaler være helt på dine præmisser. Ligesom, at du skal lære psykologen at kende, så skal psykologen også lære dig og dit problem at kende, så du vil formentlig få lov til at fortælle din historie helt som du vil og i det tempo, der føles rigtig for dig.

Måske du kan tænke den første samtale med psykologen lidt som den snak du havde med skolelederen, det kan føles svært og måske bliver du ked af det. Men du skal vide at det er helt ok og det er psykologen vant til at tackle. Det er helt naturligt, du har mange følelser, som har brug for at komme ud, når man har gået så længe alene med et problem, men husk dig selv på, at nu får du hjælp, så du igen kan få det bedre. Så vær åben og ærlig, også selvom det er svært.

Det vil ofte først være, når I ligesom har afdækket hele historien og kender hinanden bedre, at psykologen vil gå ind og begynde at ”behandle”, altså hjælpe dig med at få styr på stemmen. Du kan jo også sagtens fortælle psykologen til at begynde med, at du er nervøs og ikke har det så godt med at snakke med fremmede voksne. Så vil psykologen vide, at det er endnu mere vigtigt med en rolig opstart, så du kan nå dertil hvor, du vil føle dig tryg ved ham eller hende. Måske din mor, far eller en anden voksen omkring dig, som du føler dig tryg ved, kan få lov at være med til den første samtale, så du ligesom har en ved din side, der kender dig og historien, og som kan støtte dig. Tror du mon, at det kunne hjælpe dig?

Jeg håber, at mit svar kan berolige dig lidt. Det er helt naturligt at tænke og føle som dig omkring det, men jeg er helt sikker på, at det nok skal blive en god oplevelse for dig, der forhåbentlig i sidste ende vil hjælpe dig til at få det helt godt igen. Du skal vide, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via Børnechatten eller SMS.

Rigtig meget held og lykke med det hele!
Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.