Brev
Jeg har en kønssygdom.
Hvad skal jeg gøre, hvis man nu tror man har hiv, og ikke tør at gå til lægen eller sige det til mine forældre. Håber I kan hjælpe mig.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære unge fyr,
Jeg er glad for du skrev, det er svært at gå med sådan en frygt alene- og det synes jeg heller ikke at du skal... Du skriver ikke noget om, hvorfor du er bange for du har HIV?.
Når man som dig går og er bekymret, er det vigtigt at dele bekymringen med nogen og sørge for at få det undersøgt, hvis der er en reel risiko for, at du kan være smittet.
Har du evt. mulighed for at tale med din læge eller din sundhedsplejerske om det? Hvis du ikke har lyst til at fortælle, at du er bange for, at du har HIV, kan du måske bare sige, at du kender en der er bange for at have HIV, og at du bare godt kunne tænke dig at høre om hvordan risikoen for at blive smittet er og sådan?
Du skriver, at du ikke tør fortælle det til dine forældre. Jeg ved godt, det kan være rigtig svært at snakke med sine forældre om den her slags ting, men er der mon andre i din familie, du har tillid til og måske kan tale med om det? En fætter, onkel eller andet? Det er vigtigt, at du ikke kommer til at gå med den frygt alene i lang tid.
Jeg antager at du er seksuelt aktiv, siden du er bekymret for at have HIV. Jeg vil derfor skrive lidt generelt om risikoen for at få HIV, risikoen for at få HIV er heldigvis ikke så stor i Danmark. Dem som særligt er i risikogruppen er følgende:
Personer, der dyrker ubeskyttet sex med mennesker fra områder af verden, hvor HIV er særlig hyppigt forekommende (for eksempel mennesker fra Afrika syd for Sahara, prostituerede fra Asien, nuværende og tidligere stofmisbrugere fra Østeuropa).
Mænd der dyrker ubeskyttet sex med andre mænd.
Stofmisbrugere, der deler kanyler eller sprøjter.
Børn med en HIV-smittet mor.
HIV kan kun smitte på 3 måder
1. Gennem blod.
Hvis en hiv-smittet persons blod kommer helt ind i et andet menneske. For eksempel ved at dele sprøjter og kanyler.
2. Ved seksuelt samvær.
Hiv findes i mandens sæd og i kvindens skedevæske. Det kan derfor smitte, når man går i seng med hinanden. Det er vigtigt at bruge kondom ved samleje. Ved at bruge kondom er man både beskyttet mod graviditet, kønssygdomme og hiv. Det er vigtigt at bruge kondomet rigtigt, så det ikke går i stykker, og det skal være på under hele samlejet.
3. Smitte fra mor til foster eller barn. Når en hiv-smittet kvinde er gravid og føder, risikerer hun at give smitten videre til sit barn. Barnet kan smittes under graviditeten, under fødslen eller ved amning. Ved at behandle mor og barn med medicin og fraråde amning bliver risikoen for smitte meget lille. (Men det er nok ikke aktuelt for dig)
For at summe op, vil jeg sige til dig, at jeg synes, du bør fortælle til nogen, at du er bekymret for at have HIV. Hvis din frygt skulle vise sig at være berettiget vil det være en fordel at komme i behandling så hurtigt som muligt. Og hvis du ikke er smittet, så kan du atter ånder lettet op!
Man kan blive testet andre steder end hos egen læge, hvis du synes det er for grænseoverskridende, der findes bl.a. nogle klinikker for kønssygdomme rundt i landet. (se mere info på www.sexlinien.dk) Men under alle omstændigheder, tror jeg, det er vigtigt at du har nogen at støtte dig til, uanset om du er HIV negativ eller positiv.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du får hjælp til at komme af med din bekymring for at have HIV. Du er mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten hvis du har brug for at få flere råd eller vejledning.
Mange hilsner fra BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.