Brev
Jeg føler ik jeg har det godt
Hej jeg er en dreng på 13 år
jeg har søvnløshed og har stemmer inde i hovedet der siger en masse crazy ting såsom prøv at holde vejret så lang tid du kan eller ødelæg noget godt for den der person
og jec gør selvfølgelig hvad mit hoved siger for det er trodsalt mit hoved ik?
Anyway vil helt vildt gerne have hjælp det er for meget nu de snakker hele tiden jeg kan ik klare det mer
før i tiden var det bare lidt snak i baggrunden og jeg troede det var nogle mennesker i klassen for eksempel men så kiggede jeg rundt og alle sad stille og kiggede
jeg har også nul koncentration og der skal altid foregå et eller andet
jeg skal bare underholdes og snakker som eg vandfald jec ved ik hvad jeg mer skal skrive her nu har jeg jo sån sagt hvad der var galt men håber på at nogen kan hjælpe
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 13 år
Vi vil meget gerne hjælpe dig med stemmerne i dit hoved. Du forklarer meget fint i dit brev, hvad stemmerne får dig til. Og at du synes, det er for meget. Det lyder også til at stemmerne er blevet kraftigere. Derfor er det rigtig godt, at du nu beder om hjælp.
Jeg kan godt forstå, at du kan føle, at du skal gøre, hvad dit hoved siger. Men du kan mærke, at det ikke er godt for dig at følge stemmerne. Og det er jeg enig med dig i. Det lyder nemlig til, at det er nogle ubehagelige ting, de nogle gange får dig til at gøre. Det er ikke rart at ødelægge noget godt for andre personer.
Du skriver, at du har søvnløshed. Og at du har svært ved at koncentrere dig. Det kan sagtens hænge sammen med stemmerne. Samtidig fortæller du, at der altid skal foregå et eller andet og at du snakker som et vandfald. Måske fordi du på den måde kan holde stemmerne ude eller overdøve dem?
På dine beskrivelser kan jeg høre, at du ved rigtig meget om stemmerne og om dig selv. Det er en stor styrke. For på den måde kan du forklare andre, hvordan du har det. Og så er det nemmere at finde ud af, hvad der er den rette hjælp til dig.
Og der er heldigvis hjælp at hente. En læge vil kunne hjælpe dig.
Det kan være en god ide, at tale med nogen, der kan hjælpe dig med at gå til lægen. Du kunne starte med at vise dit brev og mit svar til dine forældre eller til en lærer. Det kan også være, at du hellere vil tale med sundhedsplejersken på din skole? Hun vil også kunne hjælpe dig med at komme til lægen.
Det kan også være, at du har lyst til at tale med nogen, der ikke kender dig? Så kan du tale med Psykiatrifonden. De har en chatrådgivning til unge som dig. Se mere her.
Jeg håber meget, at du har mod på at søge mere hjælp. Du har allerede mærket, at du ikke vil lade dig styre mere. Hold fast i det. Jo hurtigere du får hjælp til stemmerne, jo bedre – for du kan få styr på stemmerne, så du ikke længere føler dig styret af dit hoved.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen