Brev
Jeg er så deprimeret
Hej brevkasse.
Jeg har et stort problem. Jeg er ufattelig deprimeret. Fra et par år siden havde jeg en depression, hvor jeg vat tæt på at blive indlagt, men det gik over. Det bildte jeg ihvertfald mig selv ind. Jeg har ikke følt mig glad eller lykkelig i over et år. JEg er så trist og ulykkelig.
Ingen ved det. Jeg er ret god til at skjule det. Jeg har ikke lyst til at det skal gå ud over nogle, især ikke mine forældre igen. MEn jeg er bare så ked af det hele tiden. Jeg græder mig selv i søvne og tænker nogle gange på selvmord. Og jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan. Jeg har et meget godt liv. Men jeg hader mig selv så meget. Jeg føler bare hele tiden en tomhed og tristhed.
Alle de ting der plejede at gøre mig glade og lykkelig, gør mig nu trist og deprimeret. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvis jeg fortæller det til mine forældre, bliver jeg nok indlagt og gør dem ked af det hvilket bare ville gøre alt meget meget værre! Og jeg vil ikke sige det til nogle af mine veninder. Jeg vil ikke blande dem ind i hvordan jeg har det. De sal ikke føle sig ansvarlig eller noget. De fortjener bare at være glade. Jeg ville bare ønske jeg også kunne være glad. Hver sød at hjælpe mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Det er ikke rart for dig, at du går og er så ked af det. Jeg kan forstå, at det også var galt for et par år siden, hvor du var lige ved at blive indlagt. Men den gang gik det over... Jeg tænker på, hvad der mon skete dengang, som hjalp dig til at overvinde de triste tanker..? Fik du på det tidspunkt nogen hjælp?
Du skriver, at du ikke vil fortælle dine forældre, hvordan du har det, for så er du bange for, at du bliver indlagt, og at du også gør dem kede af det. Du lyder som en meget omsorgsfuld pige, der, selvom du har det svært, stadig har overskud til at tænke på dem, du holder af... Mon ikke dine forældre også gerne vil have mulighed for at støtte dig..?
Jeg tænker på, om det ikke var sådan for et par år siden, at dine forældre vidste, hvordan du havde det, og at de på det tidspunkt hjalp dig så meget, som de kunne? Jeg tror derfor også, at de så igen vil være der for dig og hjælpe dig igen. Det er naturligt, at de bliver kede af det, hvis du ikke har det godt, men jeg tror faktisk de vil blive mere kede af det, hvis du går og har det skidt uden at bede dem om hjælp..? Hvis de skal have en chance for at hjælpe dig (igen) er det vigtigt, at de ved, hvad du går og føler og tænker. Så måske skulle du alligevel give dem den chance..?
Du skriver, at du måske så vil blive indlagt, men det er ikke sikkert, at det bliver nødvendigt. Men for at du kan få hjælp til at blive glad igen, som du jo ønsker, vil jeg foreslå, at du og dine forældre taler med jeres læge om din situation, så I kan finde ud af, hvilken hjælp du kan få. Han/hun kender de muligheder, der er der hvor du bor.
Det kunne måske være en ide til en start at vise dine forældre dette brev, så I havde det som udgangspunkt for at komme videre med, hvad der kan gøres for dig? Hvis ikke du kan det, så vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af vores dygtige rådgivere, det kan tit give et godt overblik over ens situation...
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.