Brev
Hjertesygdom?
Hej
jeg er en pige på 13 år og jeg har nu gået i nogle måneder med en masse symptomer som fx. Kvalme,svimmelhed,hovedpine, og træthed.
Her for nyligt var jeg på hospitalet fordi at lægerne havde fundet ud af at jeg havde en hvilepuls på 120. Jeg blev indlagt med det samme og fik en hjerte moniter på, mit hjerte bankede regelmæssigt men alt for hurtigt. Lægerne kan ikke finde ud af hvad det er der for min puls og mit blodtryk til at være så højt.
Jeg var inde og læse lidt om det, det skulle jeg nok ikke have gjort fordi jeg fandt ud af at hvis mit blodtryk og min puls blev ved med at være så høj kunne det fører til et dårligt hjerte eller tidligere død.
Jeg er bange for at jeg aldrig bliver rask igen og har virkelig brug får et godt råd.
Kh anonym
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Jeg kan næsten se alle dine følelser og tanker flyde ud af brevet. Det virker til, at du er blevet rigtig forskrækket. Og at hele oplevelsen på hospitalet fylder rigtig meget. Det kan jeg virkelig godt forstå. Hvor er det derfor godt, at du fandt modet til at skrive ind til os for at få hjælp.
Der er rigtig mange,  både voksne og børn, der søger information på nettet. Meget af det, der står på nettet er sandt. Men der er også rigtig meget andet derinde - som enten slet ikke passer. Eller som ikke passer på ens situation. Du kan derfor sagtens have læst noget, som slet ikke handler om den sygdom, du har.
Når man er på nettet, så det vigtigt, man har de kritiske briller på. Og faktisk råder mange læger til, at man ikke selv går ind og læser om sygdom. For man bliver så nemt forskrækket, fordi man får en viden, man ikke helt kan vurdere om er sand. Hverken du eller jeg er læge, og kan derfor ikke vide, hvad der er sandt og falskt af det, du har læst. Det må vi lade de professionelle vurdere.
Det, som er vigtigt her, det er, at du får talt med nogen om, hvor bange du er blevet. Det er sådan med frygt, at den bliver mindre, når man ikke skal gå med den alene.
Mon du har talt med dine forældre om det på hospitalet? Ved de, hvor bange du er? Ellers synes jeg, du skal overveje at vise dem dit brev hertil. De har måske slet ikke lagt mærke til, at du faktisk går og tænker meget på din sygdom. Det kan også være, at der er en anden voksen, du hellere vil tale med. En god venindes mor, en onkel, en lærer... eller BørneTelefonen? Du er meget velkommen til at ringe til os (116111)
Jeg vil også råde dig til, måske sammen med dine forældre, at få en snak med lægen, om det du har læst. Så kan lægen fortælle dig mere om sygdommen og også mere om. hvordan du igen bliver rask.
Ved at få sat ord på dine følelser og tanker, kommer de til at fylde mindre. Og ved at få mere viden om din sygdsom, tror jeg du kan føle dig mere rolig. Så du igen kan være en ubekymret pige på 13 år.
Jeg håber, du får en rigtig god snak med nogle voksne, der kan berolige dig.
Rigtig god bedring.
Kærligste tanker
BørneTelefonen.