Brev
hjælp mig :,,,,(
hej jeg er en pige på 14 år
min farfar er døende han har kræft og kan dø når som helst og jeg må ikke se ham for min far og mor mener at jeg ikke ønsker at se ham som han er nu men jeg ville gerne se ham jeg syntes det er forfærdeligt alle snakker om begravelsen men han er ikke dø endu.
jeg syntes også det er frygtligt at jeg ved han er i live men jeg må aldrig se ham mere og jeg kan jo ikke se ham når han er død jeg græder hver nat og tænker på det hver dag jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men jeg kan godt fåstå at de siger at jeg ikke ønsker at se ham sådan som han er nu men jeg ville jeg savner ham og hvis det er min sidste chance for at sige farvel for han ville gerne se mig.
men min plejemor har sagt til min far at han bare skal sige at vi er ude at købe billeter til vores rejse :,,,( jeg savner ham
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pigepå 14 år”. Mange tak for dit brev. Hvor er det bare en svær situation, du står i… Jeg håber, at dine nærmeste husker at give dig knus og kram i denne svære tid. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du har brug for at få sagt ordentligt farvel til din farfar...? Derfor tror jeg, du har brug for en voksen, som kan tale din sag i forhold til dine forældre og din plejemor…  Har du evt. nogen, som vil kunne snakke med din mor eller far sammen med dig… Det kunne være en god venindes mor, en sød nabo eller måske en moster eller onkel…? Jeg tænker, at det er vigtigt, at de forstår, at du også har et behov for at få sagt farvel, inden han er væk. De voksne har sikkert det samme behov..? Hvis du får lov til at se din farfar, tænker jeg, at det er vigtigt, at du og de voksne forbereder dig , så du ikke bliver chokeret eller bange og ked af det… Når menneskerer så syge, som du fortæller, din farfar er, så kan de godt skræmmende ud… Det er derfor nok en god idé at forberede dig, så det ikke bliver en alt for svær oplevelse for dig… Måske kan dine forældre hjælpe dig med at finde nogle billeder frem af din farfar, fra før han blev syg..? Dem kan du bruge til at huske ham, som den skønne farfar han var for dig…  Hvis ikke du får lov til at sige farvel, som du godt kunne tænke dig det, så overvej om du evt. kan skrive et brev til din farfar, som du beder en af de voksne om at læse højt for ham på vegne af dig... Måske kunne du der fortælle ham, at du gerne ville have haft lejlighed til at sige farvel personligt, men at brevet var den eneste løsning, der var mulig for dig..? Jeg håber du får lov at få sagt farvel - på en ene eller anden måde. Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig alle hverdage fra kl. 11-23. De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.