Brev
har kvalme og hoved pine
hej jeg er en piger på 11år jeg har kvalme og hovd pine hver dag . jeg hved ikke hvad jeg skal gøre for jeg kaster jo ikke op min mor tror ikke på det men det passer og det påvirker min skole jeg vil så gerne have hjælp ……hvad skal jeg gøre jeg sider oppe på mit værelse hele tiden og tror jeg skal kaste op har haft det i 2år nu
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om dine problemer med kvalme og hovedpine.
Men du skriver også, at din mor ikke tror dig, når du fortæller hende, at du har det skidt.
Jeg kan forså, at det påvirker, hele din dag, når du har det sådan og det kan jeg godt forstå.
Det er ikke ok, at du går rundt og har det så dårligt og derfor tænker jeg, at du har brug for, at tale med en person, der vil tage dig alvorligt.
Det er rigtig godt, at du har fortalt din mor om dit problem, måske kan du tale hende igen, og bede hende om at gå med dig til lægen, så lægen kan finde ud af, hvad der kan være årsagen til, din kvalme og hovedpine?
Det kan være, at der er andre, der kan hjælpe dig? Du skriver ikke noget om din far, hvis du kender og ser ham, så kan han måske hjælpe dig? Hvem det kan være, ved jeg ikke , men det kunne fx. være din mormor, din klasselærer, sundhedsplejersken på skolen, en god venindes mor - eller en helt anden?
Husk også, hvis det ikke løser sig, så er du altid velkommen til at skrive herind igen -eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og du kan være anonym.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.