Brev
Har jeg skizofreni
Hej børnetelefonen.
Jeg har haft det mærkeligt i 2 år nu. Det startede i vinter 2011.
Først startede det med jeg var mega paranoid, jeg kunne gå udenfor, uden at kigge bag mig hele tiden og sørge for der ingen der fulgte efter mig.
En uge efter jeg sådan begyndte at blive paranoid, begyndte jeg at se ting. Engang var jeg på vej hjem, der havde lige været stort regnvejr. Jeg følte nogen var efter mig. Så lige pludselig så jeg bare en slags “demon” kom løbende imod mig, jeg gik helt i panik og løb alt hvad jeg kunne hjem.
Hvergang jeg var hjemme var jeg ikke paranoid og sådns har jeg det stadigvæk.
Men ja, nu har jeg tvangs tanker og lyde i hovedet. Bl.a stemmer..
Men ja det går meget udover min skole da jeg skal til at gå i 9. Efter sommerferien er jeg bange for det går udover det. Jeg har haft meget fravær Pga det her.
Har ikke rigtig snakket med min mor eller far om det. Men jeg ved min mormor var skizofren. Men kan det være jeg er det nu?
Mine stemmer siger mange ting. Nogen gange kan de bare svine mig til og kalde mig masser sf ting. Nogen gange siger de jeg Skal gøre ting osv.
Jeg har os fået afvide af mine venner jeg kan blir helt lalleglad nogengange også pisse sur efter. Men jeg ligger ikke mærke til det selv.
Hilsen Dreng 15 år.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 Tak for dit brev. Jeg skal prøve så godt, jeg kan, at hjælpe dig med, at forstå, hvad det er, der måske sker i dit liv. Jeg skriver måske, fordi jeg ikke, ud fra det du skriver, kan være 100% sikker på, hvad det er, du oplever, ser og mærker. Jeg kan ikke fortælle dig om du er blevet skizofren, (for man kan ikke stille diagnoser gennem en brevkasse) men jeg kan fortælle dig, hvad jeg tænker, når jeg læser om dine oplevelser. Jeg kan godt forstå, at de her ting bekymrer dig, og det lyder også til at være rigtig ubehageligt for dig. Det at din mormor led af skizofreni behøver ikke at betyde, at du også har det, men man har fundet en række sårbarhedsgener for skizofreni, som forøger risikoen for sygdommen. (kilde: Netdoktor) Derfor tænker jeg også, at det vil være godt for dig at få talt med en læge om dine tanker, så han/ hun kan hjælpe dig med at få undersøgt, om du har ret i din bekymring... Du nævner, at du ikke har talt med dine forældre om det, men har du mon talt, med andre om det? Måske en af dine venner? Måske kunne det være rart at få gjort til en start..? Når jeg læser det, du skriver, så er der umiddelbart to ting, der falder mig ind. Det første jeg tænker på er, om du mon har taget eller tager nogen former for stoffer? Hvis du gør det, eller har gjort det, så kan dine tanker, paranoia og hallucinationer nemlig skyldes bivirkninger fra forskellige former for stof, fx hash, kokain, osv.  (Eftervirkningerne og bivirkningerne ved længere tids forbrug af fx hash, ecstasy, kokain og amfetamin, kan nemlig blandt andet være angst, dårlig søvn, hallucinationer og paranoia. Det underlige ved de stoffer er, at du godt kan føle, at du kan tåle dem i en periode, men så kan der pludselig komme reaktioner senere, også lang tid efter at du er stoppet med dit misbrug.) Hvis du tager eller har brugt stoffer, så vil jeg råde dig til at stoppe med det samme og kontakte sundhedsplejersken på din skole eller din læge. For det kan tænkes, at de kan hjælpe dig eller kender nogen, der kan. Hvis det er stof relaterede bivirkninger, du har og føler, så kræver det nemlig ofte professionel hjælp.  Det andet jeg tænker på er, hvordan dit liv mon former sig? Hvad laver du om dagen og i weekenderne? Har du mon mange venner? Føler du dig ensom? Jeg tænker som sagt, at det nok under alle omstændigheder, vil være godt, hvis du kunne tale med en person, som du har tillid til.  Det kunne, være din læge, en lærer på din skole, eller en fra din familie. Tag en snak om, hvordan du har det. Hvad der bekymrer dig. - Måske kunne du vise dit brev og mit svar, så behøver du ikke forklare så meget?  Husk også på, det er ikke et svaghedstegn, at bede andre om hjælp. Tværtimod så kræver det, at du har en god fornemmelse for, at reagere, når du er bekymret og fundet modet, til at spørge om hjælp. Hvis du ikke magter at kontakte nogen i din omgangskreds, så synes jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne starte med at ringe til en rådgiver på 116 111. Det er gratis og jeg tænker, at du ved en personlig anonym samtale, måske bedre kunne forklare, hvad det er, der bekymrer dig? Mange kærlige hilsner  BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.