Brev
Har jeg skizofreni?
Hej BB er begyndt at høre stemmer osv. Syntes det er lidt mærkeligt græder ret meget nede ved skolen udengrund Føler det her er et mareridt i rigtigt meget langt tid
– “ Kan ikke længere “
Fordi syntes det bliver for vanskeligt at komme i skole
Fordi jeg hører stemmer
Så nogen-gange inde i klassen føler jeg nærmest tiden går i stå og folk bare står foran mig jeg syntes det er lidt mærkeligt jeg forsvinder nærmest ind i min helt egen verden og jeg har flere gange hørt stemmer omkring fx jeg havde ramt forkert også får jeg følelsen af folk står stille
Jeg så en kniv ude på vejen Bandt andet så syntes jeg det var lidt mærkeligt også begynder jeg nogen gange at høre stemmer oven i når nogen snakker føler mig også lidt sindsyg
Hvad gør jeg ?
– jeg kan dernæst heller ikke koncentrere mig i skolen er der virkelig noget galt
ville ellers håbe på mine forældre har opdaget det her for det sidste og har sagt det til min far
// Nogen gange får jeg Lyst til at begå selvmord//
— er det alvorligt —
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Hvor må det føles skræmmende. For du hører stemmer, der kommer et andet sted fra. Jeg kan godt forstå, at du er bange.
Måske oplever du til daglig virkeligheden, som noget du deler med andre. Jeg kan forstå på dit brev, at du nu samtidigt oplever en virkelighed, der ligesom dukker op? Og kommer et andet sted fra?
På BørneTelefonen sker det, at jeg taler med unge, der oplever to ‘virkeligheder’. Måske er det på den måde sådan, du har det?
Du skriver, at du føler dig ‘lidt sindssyg’. For du skriver, at du nogen gange hører ‘andre stemmer’ oveni den samtale, som du har gang i.  Som en anden slags virkelighed, der presser sig på, og skræmmer og udmatter dig.
Alligevel har du kræfter, til at fortælle din far om det. Hvor det det godt.
Uanset hvad, skal du have hjælp til det, der rammer dig. Her er nogle råd til dig:
• Du kan vise din far mit svar. Men vigtigst af alt: dit eget brev. For det giver din far et endnu klarere billede af din situation. At vise din lærer brevet er også vigtigt. Tør du det? Hvilken lærer vil du have lettest ved at vise brevet til?
• Din far og dig kan sammen tage hen til din læge. Hvis det føles for svært at begynde på samtalen, så lad lægen læse dit brev. Hos lægen skal I sammen finde ud af, hvordan du nu får den bedste hjælp.
• Det er vigtigt, at du/I ikke venter ‘for at se tiden an’. Dels fordi du skal ud af ‘mareridtet’, der udmatter og skræmmer dig. Dels fordi man ved, at hurtig hjælp er vigtig, når ting ikke skal udvikle sig.
• Din far kan ringe til forældretelefonen på tlf: 35 55 55 57. Det kan være, at han får brug for ideer til, hvordan han bedst støtter dig lige nu. Det er også en mulighed at kontakte Bedre Psykiatri Ungdom . Læger og andre sidder klar til at tale om, hvordan jeres familie får den bedste støtte. De taler også med pårørende.
• Hvis I/du på et tidspunkt oplever behov, findes der tilbud til unge i jeres område eller kommune. I/du kan ringe til kommunen og høre om de muligheder, der findes. Du og din familie har ret til at få hjælp. I kan til den tid kontkate os igen, hvis I har spørgsmål til og om hjælp fra kommunen.
Du bruger selv ordet skizzofreni som titel på dit brev. Har du læst om ordet på nettet?
Du skal ikke hænge dig i det, som du læser på nettet. For det er så nemt at blive endnu mere skræmt, end man er i forvejen. Kun en lille del af det, der står på nettet, passer måske på en selv. Og man ved ikke, hvad der er rigtigt eller forkert.
Jeg bliver ikke bange for det, du fortæller i dit brev. Det er vigtigt for mig at sige. Uanset diagnose er der virkelig god hjælp at hente.  Når du kommer til lægen, får du de allerbedste kort på hånden for at få en hurtig og god hjælp.
Husk at vi er der for dig. Vi vil altid gerne tale med dig på tlf: 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen