Har jeg skizofreni?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Hvor må det føles skræmmende. For du hører stemmer, der kommer et andet sted fra. Jeg kan godt forstå, at du er bange.

Måske oplever du til daglig virkeligheden, som noget du deler med andre. Jeg kan forstå på dit brev, at du nu samtidigt oplever en virkelighed, der ligesom dukker op? Og kommer et andet sted fra?

På BørneTelefonen sker det, at jeg taler med unge, der oplever to ‘virkeligheder’. Måske er det på den måde sådan, du har det?

Du skriver, at du føler dig ‘lidt sindssyg’. For du skriver, at du nogen gange hører ‘andre stemmer’ oveni den samtale, som du har gang i.  Som en anden slags virkelighed, der presser sig på, og skræmmer og udmatter dig.

Alligevel har du kræfter, til at fortælle din far om det. Hvor det det godt.

Uanset hvad, skal du have hjælp til det, der rammer dig. Her er nogle råd til dig:

  • Du kan vise din far mit svar. Men vigtigst af alt: dit eget brev. For det giver din far et endnu klarere billede af din situation. At vise din lærer brevet er også vigtigt. Tør du det? Hvilken lærer vil du have lettest ved at vise brevet til?
  • Din far og dig kan sammen tage hen til din læge. Hvis det føles for svært at begynde på samtalen, så lad lægen læse dit brev. Hos lægen skal I sammen finde ud af, hvordan du nu får den bedste hjælp.
  • Det er vigtigt, at du/I ikke venter ‘for at se tiden an’. Dels fordi du skal ud af ‘mareridtet’, der udmatter og skræmmer dig. Dels fordi man ved, at hurtig hjælp er vigtig, når ting ikke skal udvikle sig.
  • Din far kan ringe til forældretelefonen på tlf: 35 55 55 57. Det kan være, at han får brug for ideer til, hvordan han bedst støtter dig lige nu. Det er også en mulighed at kontakte Bedre Psykiatri Ungdom . Læger og andre sidder klar til at tale om, hvordan jeres familie får den bedste støtte. De taler også med pårørende.
  • Hvis I/du på et tidspunkt oplever behov, findes der tilbud til unge i jeres område eller kommune. I/du kan ringe til kommunen og høre om de muligheder, der findes. Du og din familie har ret til at få hjælp. I kan til den tid kontkate os igen, hvis I har spørgsmål til og om hjælp fra kommunen.

Du bruger selv ordet skizzofreni som titel på dit brev. Har du læst om ordet på nettet?

Du skal ikke hænge dig i det, som du læser på nettet. For det er så nemt at blive endnu mere skræmt, end man er i forvejen. Kun en lille del af det, der står på nettet, passer måske på en selv. Og man ved ikke, hvad der er rigtigt eller forkert.

Jeg bliver ikke bange for det, du fortæller i dit brev. Det er vigtigt for mig at sige. Uanset diagnose er der virkelig god hjælp at hente.  Når du kommer til lægen, får du de allerbedste kort på hånden for at få en hurtig og god hjælp.

Husk at vi er der for dig. Vi vil altid gerne tale med dig på tlf: 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.