Har jeg fået en sygdom?

Hej.
Jeg er en dreng på 13, jeg har aldrig været i seng med nogen, men når jeg tisser så gør det ondt lige til sidst. Jeg har læst om det at det kan være en sygdom, men også at jeg ikke drikker for meget vand? Jeg drikker ikke meget vand da jeg aldrig er tørstig (dyrker ikke nogen form for sport andet en kung fu).

Jeg er bange for at det kan være en sygdom, og bange for at gå til lægen. Jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det da de er 50-60 år gamle og er ikke nogen man kan snakke om sådan noget med. Er der nogen måde man kan tjekke om man har fået en sygdom? Jeg onanere, men ikke tit og selvom det er normalt, vil jeg helst stoppe med det, men det er svært! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Man kan ikke få en sygdom af at onanere kan man? Det har ikke gjort ondt da jeg var mindre så vidt som jeg nu husker. Det har stået på i ca. 1-2 år. Tak.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive om dit problem.

Du spørger, om der er en måde, du kan tjekke på, om du har en sygdom, det er der ikke. Men det vil din læge eller sundhedsplejerske på din skole kunne hjælpe dig med. Jeg ved godt, du ikke ønsker at blande dine forældre ind i dit problem, men du kan godt gå til læge og sundhedsplejerske uden dine forældre.

Jeg tænker, at det vil være det bedste, for det er ikke godt, at du skal have ondt, når du tisser, og du skriver det har stået på i 1-2 år. Det behøver ikke at være noget slemt. Jeg tror, at de vil tjekke din urin først, det gør de ved, at du tisser i et lille glas, og så har de din urin at undersøge på. I urinen kan man se en masse ting, og så kan du få den behandling, der kan hjælpe dig.

Du spørger, om du kan blive syg af at onanere. Det kan du ikke. Måske kan du blive lidt øm, hvis du gør det meget. Du skriver, at du gerne ville stoppe med at onanere. Det er helt naturligt at gøre, og det skal du da give dig selv lov til.

Jeg ved godt, det er en svær samtale at tage hul på hos lægen, men tit er tanken værre end virkeligheden. Måske har du en ven, du kan tage med til lægen - eller en voksen, du har tillid til..? Jeg håber, at du finder lidt mere mod og får bedt om hjælp hos lægen eller sundhedsplejersken.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.