Brev
Har jeg depression?
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 17 år som går i 2g i gymnasiet. Jeg mistede min far til kræft nogle år tilbage og min mor er ikke god til at passe på mig.
Jeg skriver fordi at jeg tror jeg har depression eller noget lignende. Jeg var til lægen nogle måneder tilbage, hvor jeg prøvede at forklare lægen jeg gerne ville starte til psykolog pga. sorgen over min far. Min læge sagde at jeg skulle starte i sorggruppe men det gjorde jeg aldrig.
Af den grund er jeg bange for at tage til lægen igen, fordi han bare tror jeg vil bruge det til at komme til psykolog med, hvilket jeg slet ikke vil! reelt tror jeg, at jeg har en depression eller lignende for jeg virkelig har opdaget hvor dårligt jeg har det for tiden. Jeg er for det første helt vild skoletræt. For det andet så føler jeg at jeg går rundt i en tåge, hvor jeg ikke føler noget overhovedet. Jeg er tit ked af det eller også føler jeg ingenting. Jeg glæder mig ikke/har ikke lyst til noget som helst, selvom jeg snart skal på ferie med en hel del af mine venner. Jeg har svært ved at sove og spiser rigtig dårligt. Jeg fået meget fravær på kort tid i skolen. Jeg har ikke energi til noget nogensinde.
Hvad skal jeg gøre?
mvh tåge-hovede
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver til os. At sætte ord sine følelser og turde fortælle andre, hvordan man har det, er ofte et stort skridt på vejen til at få det bedre. Og du har beskrevet meget præcist, hvordan du har det i øjeblikket.
Det lyder som om, du befinder dig i en rigtig svær tid lige nu. Jeg er ikke den rette til at fortælle dig, om du har en depression eller ej. Det er helt normalt at have op og nedture i løbet af sine teenageår, men når du skriver, at du f.eks. ikke føler noget som helst, har svært ved at sove og spise og bare er rigtig ked af det, kan det godt være tegn på, at du har en mere eller mindre lettere depression, som du skal have hjælp til at komme over.
Derfor er det også rigtig godt, at du allerede har forsøgt at søge hjælp hos din læge. Det fortæller mig, at du er en pige med handlekraft og mod på at få det bedre. Du skal vide, at lægen har pligt til at hjælpe dig – også selvom du ikke gik i sorggruppe, som han/hun i første omgang foreslog!
Når man mister en, man holder af, er det helt normalt at være rigtig trist i lang tid efter. Særligt når man mister en, man står helt nær. Sorg er en stærk følelse, som kan fylde meget, komme i bølger og vare i lang tid. For at kunne bearbejde sorgen og lære at håndtere den, er det vigtigt at få snakket med nogen om det. Hvis ikke du synes, lægen kan hjælpe dig, kunne det måske være en mulighed at tage fat i en anden voksen, som du føler dig tryg ved. Det kan f.eks. være en lærer, tante eller klubmedarbejder. Vi ved, at mange børn og unge, der er i sorg eller på anden måde har det skidt, føler en stor lettelse, når de får talt med nogen, om det der er svært. Hvis du har mod på det, kan det også være den person kan hjælpe dig med at undersøge muligheder for at komme til at tale med en psykolog.
Du skriver, at din mor ikke er god til at passe på dig. Det kan godt bekymre mig.
Der kan være mange årsager til, at det kan være svært for din mor, og jeg ved ikke hvorfor og hvor længe det har været sådan. Hvis det er startet efter din fars død, tænker jeg, at det måske også kan hænge sammen med en sorg, som hun stadig går og arbejder med. Tror du det hænger sådan sammen? Uanset hvad har du ret til at blive passet på, så er godt du reagerer!
Jeg tror på, at de fleste forældre ønsker, at deres børn går til dem, hvis de har det skidt. Også selvom din mor måske selv har det svært lige nu. Derfor tænker jeg, om det måske kunne være en mulighed at tale med din mor og fortælle hende, hvordan du har det? At du ikke længere føler noget, og at det går ud over både din søvn og din appetit? Du kunne også overveje at vise hende brevet, som du har skrevet til os. I brevet får du rigtig fint formuleret, hvordan du har det.
Du kan også sms’e eller ringe til Børn, Unge & Sorg. Det er en anonym rådgivning for unge, hvis mor, far eller søskende er alvorligt syg eller er død. Her vil du også have mulighed for at tale med og være sammen med andre unge, der har mistet. Du kan også selv undersøge muligheder for at komme i en sorggruppe. Her kan du se en oversigt over muligheder for at komme i en gratis sorggruppe: Gratis sorggruppe. Kræftens bekæmpelse tilbyder også hjælp til dem, der kender en, der har fået kræft eller en anden alvorlig sygdom. Du kan ringe til og chatte gratis og anonymt med Kræftlinjen.
Det er ikke meningen, at du skal gå og have det sådan, som du har det. For selvom en sorgen over at have mistet din far nok altid vil være en del af dig, så skal du ikke gå og have det, som du har det nu.
Ved at skrive til os har du vist en stor styrke, som jeg håber, du kan bruge til at få talt med en voksen eller søge hjælp fra nogle af de andre rådgivninger, som jeg har listet op for dig.
Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen. Du er altid velkommen til at kontakte os igen på 116 111. Du kan skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen