Brev
Hæmofili
Jeg har sygdommen hæmofili, der gør at jeg ikke kan stoppe med at bløde. Jeg får medicin mod det, men det er stadig ret slemt.
Min mor er helt vildt overbeskyttende, og jeg skal blive hjemme. I skolen må jeg ikke lave noget farligt, og lærerne er sat til at holde øje med mig.
Jeg forstår det godt, men nogen gange ville jeg ønske at hun forstod mig noget bedre, så jeg kunne få noget fritid. Jeg har det ikke godt i min klasse og har derfor ikke rigtig nogle venner. Jeg er virkelig træt af det hele, og ved ikke hvad jeg skal gøre!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det må være frustrerende for dig, at du ikke får lov at udfolde dig så meget, som du gerne ville.
Du synes, din mor er overbeskyttende, når hun ikke vil lade dig gå til fritidsaktiviteter, og jeg kan godt forstå, du er træt af altid at skulle være hjemme. Du har - ligesom alle andre unge - brug for at være sammen med venner og veninder, og du har faktisk også ret til at deltage i aktiviteter i din fritid. Så selv om dine forældre måske har mest lyst til at holde dig hjemme for at beskytte dig, så skal de faktisk give dig lov til at deltage i nogle aktiviteter i din fritid. Jeg tænker, det er helt i orden, at der er visse ting, de ikke vil / tør lade dig gøre, men måske kunne I så prøve at finde ud af, om der var andre ting, du kunne have lyst til at prøve?
Når man lever med en sygdom som hæmofili, er der selvfølgelig særlige hensyn man skal tage. Men jeg tænker, at når du er 15 år, så ved du nok en del om, hvad du skal være opmærksom på? Så vidt jeg ved, er det mest kontaktsport / holdsport, man fraråder, fordi det kan give knubs? Men måske var der andre fritidsinteresser, du kunne gå til, som ikke ville give dine forældre så store bekymringer? Har I mon talt om det?
Jeg ved ikke, hvor længe I har vidst, at du havde sygdommen? Hvis det er noget, I har opdaget for nylig, tænker jeg, at dine forældre måske lige skal vænne sig til situationen... Måske ville de have glæde af at få rådgivning, f.eks fra Bløderforeningen? Jeg ved også, at Bløderforeningen arrangerer forskellige kurser og sammenkomster, som både du og dine forældre måske ville kunne have glæde af. Mon du har hørt om det? Ellers vil du kunne finde det via deres hjemmeside.
Jeg får også lyst til at sige til dig, at du altid kan bruge BørneTelefonen, hvis du trænger til en at snakke med. Du kan ringe gratis til 116 111 eller logge på UngeChatten og skrive direkte med en rådgiver. Det kan være rart at få vendt sine tanker lidt og bare have en, der lytter til dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen