Brev
Gigt?
Hej.
Jeg er en pige på snart 15 år, og jeg er begyndt at få ondt i mine håndled og min ene fod. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg dyrker sport på eliteplan kan det være slid? Jeg kan ikke skrive en opgave, uden at holde pause fordi det gør ondt. Håber I kan hjælpe.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 15
Tak for dit brev, hvor lyder det ubehageligt, at du har fået så ondt i dine håndled og din ene fod.
Allerførst vil jeg sige, at jeg ikke er læge, så derfor ved jeg simpelthen ikke, om det kan være gigt. Så vidt jeg ved, rammer slidgigt først lidt senere i livet - men jeg tænker, du bliver nødt til at gå til lægen, så han/ hun kan undersøge, hvorfor det gør så ondt. (Du kan sagtens selv bestille tid hos din læge, hvis du helst vil gå alene derhen.)
Umiddelbart, så tænker jeg, det måske kunne være en overbelastningsskade, når du dyrker idræt på højt niveau (?), og hvis det er tilfældet, så vil det få betydning for, hvordan du skal forholde dig i forhold til træning og den slags... (Ignorerer man den slags, så bliver det nemlig mig bekendt kun værre.) Men det kan jo også skyldes andre årsager, som kun en læge vil kunne diagnostisere.
Du skriver ikke, om du har snakket med nogen om dine smerter..? Hvis ikke du har det, vil jeg foreslå dig at nævne det enten for din træner, en af dine forældre eller måske overfor en af lærerne - bare så de ved, hvad du går og kæmper med for tiden. Kan du mon det?
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.